Öppen hearing med kandidat/kandidater till posten som ny rektor

Tisdagen den 4 juni klockan 10.00 arrangerar Stockholms universitet en öppen hearing i Aula Magna där den eller de slutkandidater som kan föreslås att bli ny rektor för universitetet får presentera sig för anställda och studenter. Vad innebär en hearing och hur går den till?

Stockholms universitet arrangerar en hearing i Aula Magna för att medarbetare och studenter ska kunna träffa och få en bild av den eller de som styrelsen kan komma att föreslå som ny rektor och ledare för hela universitetet. Foto: Agneta Hollström

– Vid hearingen presenterar sig den eller de som rekryteringsgruppen efter noggranna överväganden och två intervjuomgångar sätter främst bland alla kandidater – och då får alla medarbetare och studenter möjlighet att lyssna och ställa frågor, säger Mats Melin, universitetsstyrelsens ordförande och ordförande i rekryteringsgruppen.

Rekryteringsgruppen sköter det löpande arbetet med att rekrytera ny rektor till Stockholms universitet och består av företrädare för lärare, övriga anställda, studenter och styrelsen.

Arbetet med att rekrytera en ny rektor till Stockholms universitet har pågått sedan hösten 2023. Förordnandet för nuvarande rektor Astrid Söderbergh Widding går ut den sista januari 2025 och en ny rektor ska rekryteras för mandatperioden 1 februari 2025 till 31 januari 2031.

Varför arrangerar universitetet en öppen hearing?

– Det gör vi för att alla ska kunna träffa och få en bild av den eller de som styrelsen kan komma att föreslå som ny rektor och ledare för hela universitetet. Så gör inte alla lärosäten, men vi tycker att det är viktigt med en så stor öppenhet som möjligt och därför bjuder vi in alla till en öppen hearing. Vi vill vara mer öppna än vad som formellt krävs, säger Mats Melin.

De formella kraven är, enligt högskoleförordningen, att styrelsen innan den föreslår ny rektor ska ”höra lärarna, övriga anställda och studenterna”.

– Det gör vi genom att kandidaten eller kandidaterna samma dag som den öppna hearingen också presenterar sig inför Stockholms universitets hörandeförsamling som består av 60 valda företrädare för medarbetare och studenter.

Vid hearingen får kandidaten eller kandidaterna först presentera sig och sedan finns det möjlighet att ställa frågor. Foto: Niklas Björling

Hur går en hearing till?

– Tanken är att kandidaten eller kandidaterna först får en stund för att presentera sig: sin bakgrund och sina erfarenheter samt, förstås, varför de vill bli rektor för Stockholms universitet och vad de vill göra i den rollen. Därefter får alla möjlighet att ställa frågor.

Alla – eller åtminstone så många som hinns med – ska kunna ställa frågor under hearingen, enligt Mats Melin.

– Det är omöjligt att förutse vad frågorna kommer att handla om. Jag gissar att de kommer att handla om vad kandidaten eller kandidaterna kan och vill bidra med för att göra Stockholms universitet till ett ännu mera framstående lärosäte och till att vi får en ännu bättre arbets- och studiemiljö.

Efter hearingen kommer hörandeförsamlingen att redovisa sin uppfattning. När rekryteringsgruppen har fått det underlaget lämnar den sitt slutliga förslag till universitetsstyrelsen. Därefter fattar styrelsen beslut om att föreslå regeringen vem som bör utses till ny rektor.

Observera att det kommer vara väskförbud i aulan. Endast mindre handväskor kommer vara tillåtna. För övriga väskor finns väskförvaring.

Läs mer om rekryteringen av ny rektor:
”Nu inleds arbetet med att rekrytera ny rektor till Stockholms universitet” (230928)

Rektorsrekryteringsprocess vid Stockholms universitet