Depression och ångest bland unga - Forte finansierar fyraårigt forskningsprojekt

Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte) har tilldelat Sara Brolin Låftman forskningsmedel för ett fyraårigt projekt "Depression och ångest bland unga: en svensk prospektiv kohortstudie av förekomst och dolda vårdbehov".

Sara Brolin Låftman vid Institutionen för folkhälsovetenskap har tilldelats 4,95 miljoner kronor för att under fyra år forska om depression och ångest bland unga. Projektet ligger inom Fortes utlysning med inriktningen "Barns och ungas psykiska hälsa"

Forskningen sker i samarbete med Karolinska institutet, och kommer att undersöka hur förekomsten och dolda vårdbehov skiljer sig mellan olika grupper i samhället, och om betydelsen av olika hanteringsstrategier.

Viktig kunskap

Förhoppningen är att projektet kommer att ge kunskap om förekomst av depression och ångest bland ungdomar i Sverige och om eventuella dolda vårdbehov för dessa tillstånd. Resultaten kommer att ge kunskap som är relevant för förebyggande arbete och tidiga insatser.

Läs mer om Sara Brolin Låftman och hennes forskning

Sara Brolin Låftman

Läs gärna mer om hur projektet är upplagt:

Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte)

Foto: Antonio Guillem/Mostphotos