Samskapade berättelser och sociala relationer driver spelare
Drakar och demoner-nostalgi, AI-genererade spel, och så Strindberg som for iväg som en raket. Många ämnen avhandlades under en öppen föreläsning om spelvärldens framtid.
– Jag är besatt av berättande – hur man berättar, sa Mirjam Palosaari Eladhari inledningsvis.
Hon är forskare på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) och var en av de inbjudna talarna. Tillsammans med DSV-kollegan Tobias Falk och journalisten Karin Gyllenklev diskuterade hon spelares passion, spelvärldars lockelse och hur ny teknik påverkar spelindustrins villkor.
Samtalet genomfördes inför en bred publik på Tranströmerbiblioteket. Föreläsningen var fulltecknad och att intresset var stort är inte förvånande. Vi spelar som aldrig förr och marknaden ser ut att fortsätta växa.
I spelen får vi en flykt från oss själva
Mirjam Palosaari Eladhari och Tobias Falk berättade bland annat om samskapande i spel. Med det menas att spelare tillsammans påverkar vad som händer i spelet och därmed skriver om berättelsen. Runt spelen bubblar också kreativiteten när spelare skriver så kallad fan fiction, ägnar sig åt cosplay och odlar sina sociala relationer i digitala världar.
Men varför spelar vi egentligen, undrade moderatorn Karin Gyllenklev.
– I grund och botten handlar det om två saker. Den ena gäller egentligen all konst: Vi får en upplevelse som någon annan har skapat. Den andra aspekten är samskapandet, att vi gör något tillsammans. Vi bygger leken tillsammans med andra människor på den magiska plats som utgör spelet, sa Mirjam Palosaari Eladhari.
Tobias Falk höll med om lekens betydelse:
– Ja, det handlar om att acceptera en alternativ verklighet. Alla har ett behov av att få svar på vilka vi är. I spelen får vi en flykt från oss själva – och det kan hjälpa till att upptäcka vilka vi är. Jag tror att vi alla mår bra av att fortsätta med den leken, sa han.
Vill du ta del av hela samtalet?
Lyssna på podden
Mer om talarna
Samtalet mellan Tobias Falk, Mirjam Palosaari Eladhari och Karin Gyllenklev ingår i Stockholms universitets öppna föreläsningsserie. Det spelades in live inför publik på Tranströmerbiblioteket i centrala Stockholm 7 mars 2024. Rubriken var ”Spelvärldens berättande och AI-baserad speldesign”.
De öppna föreläsningarna publiceras som poddar i efterhand.
Se hela poddlistan
Mirjam Palosaari Eladhari och Tobias Falk är båda verksamma som forskare och lärare på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet.
Läs om DSVs kandidatprogram i datorspelsutveckling
Kontaktuppgifter till Tobias Falk
Kontaktuppgifter till Mirjam Palosaari Eladhari
Läs intervjuer med henne:
”Spel är en viktig kulturyttring”
Text: Åse Karlén
Senast uppdaterad: 26 mars 2024
Sidansvarig: Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV