Administratörer för god utbildningsmiljö

Nätverk för dig som är studie- och kursadministratör eller som har en liknande utbildningsnära administrativ roll vid Stockholms universitet. Nätverket är en plattform för samverkan och kompetensutveckling om hur du som administratör kan bidra till att skapa goda utbildningsmiljöer.

Leende kvinna i profil framför anslagstavla

Nätverket vänder sig till dig som arbetar med administration av utbildning vid Stockholms universitet. Till dig som är studie- och kursadministratör eller som har en liknande utbildningsnära administrativ roll i nära kontakt med lärare och studenter vid institutionen.

Nätverket träffas två gånger per termin då vi ägnar oss åt fortbildning och fördjupning i olika frågor och teman, med plats för samtal och erfarenhetsutbyte. Träffarna är kostnadsfria.

Träffar våren 2024

Arbeta effektivt i Inspera: praktiska tips och inspiration

Tid: Torsdag 22 februari kl 10—12
Plats: Lärosal 40 (ALC-sal), Campus Albano, hus 4, plan 3.

Vi gästas av Calle Cunelius, tentamensadministratör vid Företagsekonomiska institutionen som också ingår i den universitetsövergripande arbetsgruppen som startades i samband med införandet av Inspera. Calle kommer att dela med sig av sin erfarenhet av systemet, ge praktiska tips på hur man kan arbeta (effektivt) i Inspera, hur man kan lägga upp samarbetet mellan olika roller i systemet, svarar på frågor samt visar några inspirerande förslag på hur man kan arbeta med t.ex. tentafrågor.

Anmäl dig genom länken nedan och passa gärna på att redan nu ange dina frågor i relation till Inspera som du vill fortsätta att diskutera med kollegorna!

Anmäl dig till träffen här

Fikaträffar med nätverket

Tecknad kaffekopp och kanelbulle mot turkos bakgrund

Nätverket startade under våren 2023 ambulerande träffar med utrymme för umgänge och samtal. En chans att träffas och utbyta erfarenheter, se mer av varandras arbetsmiljö och hur andra delar av universitetet fungerar. Vi sågs under våren på Juridicum och på Institutionen för arkeologi och antikens kultur. Det bjöds på kaffe och nya idéer.

Är du intresserad av att stå värd för en fikaträff och bjuda in till din institution? Hör av dig till oss på CeUL, vi fixar allt det praktiska!

Om nätverket

Nätverket bildades våren 2019 på initiativ av Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som ett led i CeUL:s arbete att utveckla undervisning och skapa goda utbildningsmiljöer som på bästa sätt ska underlätta studenters lärande på alla nivåer vid Stockholms universitet.

Med nätverket vill vi

  • ge Stockholms universitets administratörer en plattform att träffas och samverka kring hur man som administratör kan stödja och skapa förutsättningar för goda utbildningsmiljöer vid institutionen
  • skapa en gemensam diskussion kring vad som fungerar bättre och sämre när det gäller administrativt stöd till den högskolepedagogiska verksamheten
  • ge möjlighet till ökad kunskap och kompetensutveckling
  • bidra till en pedagogisk dialog på flera nivåer mellan institutioner

Exempel på frågor vi lyfter

  • IKT (Informations- och kommunikationsteknik); digitala verktyg som används i pedagogiskt/didaktiskt syfte i undervisningen, exempelvis Athena och kursvärderingsverktyg.
  • Planera undervisning för lärande (undervisningsmiljöer, schemaläggning, grupper, seminarieformer, lokaler för lärande med mera).
  • Studentbemötande/att hantera utmanande situationer.
  • Studenter med särskilda behov.
  • Konstruktiv länkning (”Constructive alignment”).
  • Kompetensutveckling för administratörer, ”administratörens roll”.
  • Generell kunskaps- och erfarenhetsutbyte.

Kom med i nätverket

Välkommen att anmäla dig till någon av våra träffar eller mejla: ceul@su.se

Tidigare nätverksträffar

  • Adventsträff med tema Erfarenhetsutbyte, 5 december 2023
  • Artificiell intelligens förändrar vårt sätt att leva och arbeta 6 oktober 2023
  • Vässa din presentationsteknik - kroppsspråk och kommunikation 4 maj 2023
  • Tema Inspera - universitetets nya digitala examinationssystem 14 februari 2023
  • Adventsträff med tema Erfarenhetsutbyte, 25 november 2022
  • Professionellt bemötande - samtal och samarbete, 50 oktober 2022
  • Bemötande som bygger broar och river murar!, 27 april 2022
  • Tema Digital examination och Inspera, Zoom 10 mars 2022
  • Erfarenhetsutbyte — tid för att samtala och dela kunskap, Zoom 30 november 2021
  • Plagiering och fusk med Christophe Premat som gäst, träff på Zoom 20 september 2021
  • Erfarenhetsutbyte om utbildningsadministratörers arbete i Athena 27 april 2021
  • Tema IKT, med fokus på utbildning och studentkontakt online 25 februari 2021
  • Introduktion av nya lärare den 26 november 2020
  • Tema Ladok - samarbeten, strukturer och visioner den 13 oktober 2020
  • Webbaserad undervisning och examination ur ett administratörsperspektiv den 9 juni 2020
  • Tema studentbemötande och rättigheter den 10 mars 2020
  • Tema studentstöd den 26 november 2019
  • Digitala kursverktyg den 25 september 2019
  • Tema Kursvärderingar den 8 maj 2019
  • Uppstartsmöte för nätverket den 13 mars 2019
På denna sida