Relationskompetens i högre utbildning

I det här nätverket har vi fokus på att identifiera, utforska och kvalificera kunskap om relationella aspekter och relationskompetens med relevans för den högskolepedagogiska praktiken. Nätverket är öppet för alla undervisande lärare vid universitetet.

Lärare som undervisar en grupp studenter
Foto: Niklas Björling

Nätverket som intresserar sig för relationella dimensioner av den akademiska lärarrollen vänder sig till alla undervisande lärare på universitetet. Tanken är att lärare från olika ämnen, discipliner och professionsutbildningar och med olika mycket undervisningsvana nätverkar och träffas utifrån ett intresse för den betydelse som relationer har i den akademiska miljön. Fokus ligger både på relationer mellan lärare och studenter, mellan studenter i grupp och lärarens relation till sin egen yrkesperson. Såsom avgörande för kvaliteten på dessa relationer blir lärarens relationskompetens av särskilt intresse i nätverket. Målet är att identifiera, utforska och kvalificera kunskap om relationella aspekter och relationskompetens relaterade till det akademiska lärarskapet och studenters lärande.

Vad ryms inom temat?

Flera aspekter ryms inom temat

  • Relationen mellan läraren och enskilda studenter
  • Relationen mellan läraren och grupper av studenter
  • Lärarens påverkan på relationerna mellan studenter i grupp
  • Lärarens relation till sitt professionella själv
  • Lärares relationskompetens
  • Identifiering och utveckling av pedagogisk relationskompetens
  • För lärare i akademin kan dessutom dessa relationella aspekter vara aktuella på två sätt; dels som egen kompetens och dels som innehållslig kompetens om man är verksam inom professionsutbildningar där relationen är avgörande för verksamhetens framgång, s k relationsprofessioner. Exempel på sådana är lärar-, socionomutbildning med flera.

Vad händer i nätverket?

Under ett par år genomfördes regelbundna möten minst en gång per termin, men sedan 2021 är nätverket vilande. I nuläget nöjer vi oss med att dela tips om litteratur, forskning, konferenser och föreläsningar med varandra. Tillsammans med CeUL har vi också möjlighet att anordna föreläsningar, seminarier och workshops där även lärare utanför nätverket bjuds in i mån av plats.

Bevaka aktiviteter kring Relationskompetens

Vi välkomnar dig som är anställd vid Stockholms universitet att vara med i nätverket. Om du är intresserad av pedagogisk relationskompetens och vill få information om nyheter och eventuella aktiviteter på temat så är du välkommen att höra av dig! Du hamnar då på en intresselista och får tillgång till publikationer, information om konferenser mm på nätverkets Athena-sida samt mejl om eventuella aktiviteter

Kontakta: Lotta Jons, universitetspedagogisk utvecklare, Fil Dr, Institutionen för ämnesdidaktik. E-post: lotta.jons@su.se

Mer om relationskompetens

Nordiskt nätverk för relationell pedagogik
 

Tidigare aktiviteter

30 jan 2019: Om relationskompetens i högre utbildning med gästföreläsare Jonas Aspelin. Föreläsning och workshop.

Jonas Aspelin, är en av initiativtagarna till Nordiskt Nätverk för Relationell Pedagogik och forskare vid Högskolan Kristianstad. Jonas har precis kommit ut med boken Lärares relationskompetens. Vad är det? Hur kan den utvecklas? Inom ramen för föreläsningen och workshopen kommer vi att få tillfälle att utforska hur hans forskning om lärares relationskompetens kan appliceras i högskolepedagogisk kontext.

 

På denna sida