Kursbeskrivning

De samhällsorienterande ämnena behandlar människors levnadsvillkor, människors historia och människors sätt att tänka och tro. För att växa som människa behövs begreppsförståelse och begreppsutveckling. I de samhällsorienterande ämnena växer du tillsammans med dina elever.

Kursen behandlar relevant ämnesstoff för undervisning i historia, religionskunskap, samhällskunskap och geografi i grundskolans år 4-6. Särskilt fokus läggs på kunskapsområden som skrivs fram i respektive ämnes kursplan för grundskolans årskurs 4-6.

Det ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska innehållet liksom undervisningen kring arbetsformer och arbetssätt är forskningsbaserade. De senaste forskningsresultaten ligger till grund för undervisningen kring hur stimulerande lärandesituationer kan skapas och hur elevers lärande kan bedömas och betygssättas. Ämnesdidaktiken kommer också specifikt att lyfta fram frågor kring ledarskap i klassrummet.

Ämnesdidaktik och frågor om bedömning och betygsättning behandlas i direkt anslutning till ämnesinnehållet och i samtliga moment som sammanfattas nedan. Fokus i de fyra momenten ligger på elevers begreppsutveckling och begreppsförståelse. Centrala begrepp, modeller, metoder och teorier hämtade ur de vetenskapliga disciplinerna presenteras och kopplas till elevers lärande, begreppsförståelse och begreppsutveckling i ett ämnesdidaktiskt perspektiv.

Det ämnesdidaktiska perspektivet fokuseras bland annat i temaundervisning kring områden som migration (invandrare då och nu, på flykt då och nu), vikingatiden (nationalkänsla, vi och dom- perspektiv, rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet), minoritetsbefolkningar i Sverige, häxprocesser och kättare – människor som tänker annorlunda, människohandel – från slavhandel till trafficking.

I kursen uppmärksammas hur olika arbetsformer och metodiska redskap kan användas för att organisera och gestalta ett ämnesinnehåll och därmed främja elevers lärande kring samhälleliga fenomen.

Förkunskaper

Lärarexamen eller motsvarande, samt huvudmannens godkännande.

Observera: Innan du söker till en kurs i Lärarlyftet II måste du ha alla de högskolepoäng i ämnet som krävs för att läsa den. Exempelvis 30 hp i ämnet om kursen är på 31–60 hp.

Studietakt och studieform

Kursen ges på halvfart och distans med två campusträffar omfattande två heldagar per månad. I distansundervisningen används lärplattformen Mondo.

I kursen används varierade arbetsformer och arbetssätt för att underlätta olika perspektivtaganden och för att ge möjlighet till kreativt och kritiskt tänkande. Arbetsformerna och arbetssätten består av: föreläsningar, seminarier, workshops, grupp- och gestaltningsövningar samt individuella muntliga och skriftliga presentationer.

Start- och slutdatum: Kursen startar 2016-01-18 och avslutas 2017-01-13

Schemastruktur

Kursen har schemalagd undervisning två sammanhängande heldagar per månad (alltid fredagar och lördagar). Datum för campusträffarna meddelas senare.

Ansökan

För att kunna söka en kurs inom Lärarlyftet II måste du ha skolhuvudmannens godkännande, se särskild blankett, samt styrka att du har en lärarexamen, alternativt motsvarande äldre examen eller motsvarande utländsk behörighet.

Blankett: Kommer inom kort

Ansökningsperiod: 2015-09-15 – 2015-10-15

Urval: Lottning

Kontakt

Vid frågor om kursen, kontakta Karin Gunnarsson: karin.gunnarsson@cehum.su.se

Kursbeskrivning

Beskrivning av utbildning: Kursbeskrivning - Samhällsorienterande ämnen för lärare i åk 4-6,30 hp (1-30hp). Ingår i Lärarlyftet (144 Kb)

Kurskod: CH01SL

Anmälningskod, kursplan med mera