Det som vi inom HSD benämner musikdidaktisk forskning går in under paraplybegreppet Musikpedagogisk forskning, som är det vanliga begreppet i Norden, samt Music Education som är det gängse internationella begreppet. Musikdidaktisk forskning kan omfatta så skilda områden som digital kompetens i musikämnet, musikalisk mångfald i musikundervisning, barns musikaliska lekar och konstruktion av kön vid musicerande i rockgrupper. Vid HSD bedrivs musikdidaktisk forskning mer specifikt inom områden såsom musikaliskt lärande på fritiden, improvisation och lärande i förskolan, interaktion mellan barn och pedagoger i musikaktiviteter, musikskapande i grundskolan, samt estetisk filosofi.
Forskningen vid HSD bedrivs av följande forskare:
Ketil Thorgersen (PhD i Musikpedagogik)
Maria Wassrin (PhD i Ämnesdidaktik med inriktning musik)
Maria Pemsel (Master i Musikpedagogik)
Jonas Asplund (Forskarstuderande i Ämnesdidaktik med inriktning musik)