Mellanösterns språk och kulturer

Arabiska och Mellanöstern- och Nordafrikastudier är ett relativt ungt ämne på Stockholms universitet. 1968 fick ämnet arabiska sin första professur.

Ämnet vid Stockholms universitet

Cairo
Foto: MostPhotos

Ämnet arabiska är relativt ungt på Stockholms Universitet och fick sin första professur i ämnet 1968 med Heinz Grotzfeld som förste innehavare.

Attia Amer efterträdde Grotzfeld och var professor mellan 1976-1988.

Med professor Kerstin Eksell, 1988-2001, fick ämnet en inriktning mot modern arabisk litteratur.

Under nuvarande professorn Elie Wardini, 2002-, har ämnesområdets inriktning ytterligare breddats mot områdesstudier, och i juni 2004 inrättades ämnet Mellanöstern- och Nordafrikastudier. Huvudområdet heter från och med 2012 Mellanösterns språk och kulturer.

Inom området Mellanösterns språk och kulturer kan man idag välja att studera:

• Arabiska med inriktning mot Mellanöstern- och Nordafrikastudier
• Mellanöstern- och Nordafrikastudier

Våra kurser och utbildningar kan läsas från nybörjarnivå till kandidat- och masternivå. Vi har även forskarutbildning med inriktning på Mellanösterns språk och kulturer.

Forskning

Inom ämnesområdet Mellanösterns språk och kulturer bedrivs idag forskning inom bland annat klassisk och modern arabisk litteratur, semitiska språk, historia och religionsvetenskap samt ekonomisk och politisk utveckling i Mellanöstern och Turkiet.

Undervisande/forskande personal

Doktorander