Byggnader

Byggnader inom Frescati

• Frescati Hagväg 8, Stockholms universitet Frescati Hagväg Husen längs Frescati Hagväg är uppförda mellan 1917 och 2012. Bland arkitekterna finns Charles Lindholm, Cyrillus Johansson och Gunnar Forszén.
  • Frescatihallen vid Stockholms universitet Frescatihallen Frescatihallen hette från början Aktiverum, ritades av arkitekten Ralph Erskine och invigdes 1983.
  • Frescativägen 54 vid Stockholms universitet Frescativägen 54 Byggnaden är ritad av funkisarkitekten Paul Hedqvist. Invigningen förättades av Gustav VI Adolf den 9 september 1963.
  • Gamla orangeriet i Bergianska trädgården Gamla orangeriet Gamla orangeriet byggdes 1926 och är ritat av arkitekten Erik Fant.
  • Geovetenskapens hus vid Stockholms universitet Geovetenskapens hus Geovetenskapens hus är ritat av Nyréns arkitektkontor i Stockholm med Snorre Lindquist som ansvarig arkitekt efter planutredningar och programskisser av Anders Pyk och Dag Cavallius.
  • Gula Villan, Stockholms universitet Gula villan Gula villan ritades av arkitekten Adolf Wilhelm Edelsvärd och byggdes 1883 som bostad för intendenten Abraham Forssell vid Kungliga Lantbruksakademien.
  • Hus 3 i Kräftriktet, vid Stockholms universitet Husen i Kräftriket De flesta hus i Kräftriket är byggda under åren 1908-1912 för Veterinärhögskolans räkning. Husen ritades av arkitekterna Ludwig Peterson och Rudolf Enblom. Under 1940- och 50-talen uppfördes ytterligare lokaler.
  • Juristernas Hus vid Stockholms universitet Juristernas Hus Juristernas Hus är ritat av arkitekten Ralph Erskine och invigdes 1991.
  • Kungliga vetenskapsakademien vid Frescati Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) Sedan 1915 finns Kungliga vetenskpsakademien i de nuvarande lokalerna i Frescati. Lokalerna är ritade av Axel Anderberg.
  • Lantis vid Stockholms universitet Lantis Lantis är ritad av arkitekten Erik Josephson och invigdes 1907.
  • Naturens Hus i Bergianska trädgården Naturens Hus Naturens Hus byggdes på 1860-talet som sommarbostad och användes senare av trädgårdens kamrer.
  • Skogstorpet vid Stockholms universitet Skogstorpet Skogstorpet är byggt 1866 och användes fram till 1950-talet som lantarbetarbostad, bagarstuga och tvättstuga för dem som arbetade vid Kungliga Lantbruksakademien.
  • Småbrukarhemmet, Stockholms universitet Småbrukarhemmet Huset byggdes 1906 som ett mönsterhus i syfte att stå som modell för egnahemsbyggen i Sverige. Här ingick från början en ladugård, härbre och trädgård.
  • Stockholms universitetsbibliotek Stockholms universitetsbibliotek (Frescatibiblioteket) Stockholms universitetsbiblioteks nuvarande huvudbyggnad ritades av Ralph Erskine och invigdes 1983.
  • Studenthuset sett söderifrån Foto: Eva Dalin Studenthuset Studenthuset, som är ett miljöhus, ritades av Erséus arkitekter och är anpassat med tanke på funktionsvariationer. Huset invigdes 2013.
  • Sveavägen 160-162, Sveaplan i Stockholm Sveavägen 160-162 Byggnaden från 1936 ritades efter en tävling av arkitekterna Nils Ahrbom och Helge Zimdahl som ”Högre Allmänna Läroverket för flickor å Norrmalm”.