Stockholms universitet

Anna JohanssonUniversitetslektor

Om mig

Jag är utbildad dramapedagog och gymnasielärare i teater. I maj 2023 disputerade jag med avhandlingen Barns teaterskapande: En ämnesdidaktisk studie av drama och teater i kulturskolan. 

Undervisning

Jag undervisar  i olika kurser på Stockholm universitet, bl.a. i drama på förskolelärarprogrammet, i ämnesdidaktik och handleder studenter i självständigt arbete. 

Forskning

Mitt forskningsintresse är barns teaterskapande och praktikutvecklande forskning. Min avhandling Barns teaterskapande handlar om vad barn gör när de skapar teater och hur detta kan beskrivs som ett ämneskunnande. Avhandling bygger på två studier som  från olika perspektiv utforskat barns teaterskapande; en etnografisk fältstudie och en learning study.

Sedan hösten 2023 leder jag en forskningscirkel på Kulturskolan i Jönköping. 

 

Texter om min avhandling: 

Intervju i skolporten

https://www.skolporten.se/forskning/intervju/komplexa-processer-bakom-barns-teaterskapande/

Intervju i ämnesläraren

https://www.vilarare.se/praktisk-estetiska-amnen/kulturskolan/forskaren-om-hur-teater-lar-barn-att-samarbeta/

 

 

 

 

Publikationer

Min avhandling handlar om barns teaterskapande i kulturskolan
https://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1749891

 

 

 

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • On the Unseen Scene: Experimenting with Methods to Analyse Children’s Creative Processes in Drama

    2022. Anna Johansson. Conference Proceedings CIVAE 2022, 353-357

    Konferens

    In this paper I address the challenges of researching children’s creative processes creating a short scene in drama. I intend to highlight and discuss the use of video recordings for data collection and to show how multimodal conversation analysis combined with membership categorisation (MCA) can support understanding of the rapid, ephemeral and multi-focused co-creation that occurs when a group of children make drama. Through the analysis of a 20 seconds video clip, I show how these analytical tools can clarify how children in a drama group collaboratively, and moment by moment, construct fictional characters in interaction with each other. The analysis is focused on how the co-players co-create a fictional character by talking to and about the character.

    Läs mer om On the Unseen Scene
  • Towards a connoisseurship in drama: dimensioner av tyst kunskap i förhållande till kreativitet i en dramakontext

    2017. Anna Johansson, Elsa Szatek.

    Konferens

    Vi hävdar att dramafältet behöver ett utökat vokabulär för att belysa och beskriva det ämnesspecifika kunnandet inom såväl praktik som forskning. Bristen på vokabulär försvårar såväl summativ bedömning som formativ konstruktiv feedback till våra deltagare. Vi söker efter vokabulär för att beskriva det ämnesspecifika inom drama. Dramaämnet innehåller flera hörnstenar såsom rolltagande, förflyttning i tid och rum och skapande. I detta paper kommer vårt fokus att ligga på det som vi anser är en grundläggande förmåga i ett dramaarbete; nämligen kreativitet. Konsten att tolka ett kreativt kaos är ett praktiskt tyst kunnande hos pedagoger som vi saknar vokabulär för.

    Utifrån Eisner begrepp Connoisseurship utforskar vi i detta paper hur vi kan tala om och synliggöra kvalitéer inom drama. Eisner definierar Connoisseurship som "konsten att uppskatta" vilket i sin tur ligger till grund för att ge konstruktiv kritik eller feedback inom ett specifikt ämnesområde. Connoisseurship är oftast en tyst kunskap som bygger på en gedigen ämneskunskap och erfarenhet. I detta paper vill vi försöka sätta ord på och synliggöra utvecklandet av ett Connoisseurship för drama.

    Eisner menar att konstruktiv kritik är en nyckel till att ge konstruktiv bedömning (2017;3) "Critisism is an art of saying useful things about complex and subtle objects and events so that others less sophisticated, or sophisticated in different ways, can see and understand what they did not see and understand before" (2017;3). Vi behöver lära oss att känna igen kvalitet som kan ligga till grund för en konstruktiv kritik vilket i sin tur kan fungera som konstruktiv bedömning.

    Frågan är dock om det går att hitta ett gemensamt språk för drama? Försvåras verbalisering i drama av att dramafältet är tvärvetenskapligt i den meningen att vi står på flera ben från t.ex. teater, pedagogik, socialt lärande, och psykologi? Hur kan ett Connoisseurship i drama i så fall se ut?

    Läs mer om Towards a connoisseurship in drama

Visa alla publikationer av Anna Johansson vid Stockholms universitet