Stockholms universitet

Eleonor Bredlöv EknorPostdoktor

Om mig

Jag disputerade 2018 vid Linköpings universitet med avhandlingen Shaped for beauty: Vocational and gendered subjectivities in private education for the beauty industry. Jag arbetar nu som postdoktor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, där jag driver ett forskningsprojekt om emotionella och relationella aspekter av förskollärarstudenters lärandeprocesser som de iscensätts under deras VFU.  

Undervisning

  • Förskoledidaktik, vetenskaplig metod och forskningsetik (7,5 hp)
  • Självständigt arbete (15 hp)

Forskning

Pågående forskningsprojekt om emotionella och relationella aspekter av förskollärarstudenters lärandeprocesser som de iscensätts under deras VFU, är ett postdok-projekt inom forskningsämnet förskoledidaktik. Utgångspunkten för projektet är att förskollärares emotionella och relationella praktiker, och den förståelse och de förmågor som dessa förutsätter, är en del av deras professionella kunnande och därför utgör dessa också viktiga delar av förskollärarstudenters lärandeprocesser. Just lärandet av emotionella förmågor är särskilt viktigt att uppmärksamma eftersom dessa förmågor ofta tar sig uttryck i tyst kunskap, och inte alltid är erkända som en del av ett professionellt kunnande. Samtidigt är de avgörande för att kunna fungera framgångsrikt i arbetslivet. Dessa förmågor har setts som något kvinnor anses besitta automatiskt, bara i egenskap av att vara kvinnor. Tidigare forskning har visat hur kön fungerar styrande i lärares emotionella praktiker, och kvinnor tillskrivs fortfarande i hög grad ansvaret för omvårdnad. Forskare har även uppmärksammat hur förskolesektorn - som ett starkt könat område associerat med känslomässig omsorg - setts som ett område med låg grad av professionalitetjust på grund av att det anses vara "hyper-feminint." Genusrelationer, och hur de spelar in i de studerade processerna, tas därför i beaktning i studien. Inom förskoleforskningen har man ägnat uppmärksamhet gentemot frågor kring relationer och omsorg, men emotionella aspekter är här underrepresenterat. För att bidra till den kunskap som finns fokuserar detta projekt på att undersöka hur dessa lärandeprocesser iscensätts praktiskt genom VFU-kurser. En poststrukturalistisk feministisk teoretisering används för att undersöka hur den emotionellt och relationellt professionella förskolläraren skapas diskursivt i materialet. Olika typer av material kommer att samlas in och analyseras inom ramen för projektet: fältobservationer, audioinspelningar av trepartssamtal, skriftliga reflektionsuppgifter och läromedel. Fältobservationerna genomförs under delar av förskollärarstudenters VFU. Här riktas blicken mot hur emotionell professionalitet förhandlas fram i interaktioner, genom studentens och förskolepersonalens göranden. Datamaterial samlas också in genom audioinspelningar av trepartssamtal, där student, handledare och en VFU-lärare samtalar om studentens professionella utveckling, som en del av VFU-kursen. Även skriftliga reflektionsuppgifter från VFU-kurs, samt läromedel om omsorgsarbete i förskolan, innefattas i materialet. Analytiskt riktas intresset mot att identifiera diskursiva mönster i materialet.

Publikationer

Referee-bedömda artiklar

Bredlöv, Eleonor. (2016). Shaping the female student. An analysis of Swedish beauty school recruitment texts. Studies in Continuing Education, 38(2): 243-258. https://doi.org/10.1080/0158037X.2015.1113165

Bredlöv, Eleonor. (2016). Constructing a professional. Gendered knowledge in the (self-)positioning of skin and spa therapy students, Gender & Education, 29(7): 890-906. https://doi.org/10.1080/09540253.2016.1185094

Linder Eknor, Eleonor. (2017). Learning a critical gaze. Producing gendered bodies in skin and spa therapy education and training, Journal of Vocational Education and Training, https://doi.org/10.1080/13636820.2017.1394354

Bredlöv, Eleonor. (2021) Becoming an emotional worker and student: exploring skin and spa therapy education and training, Studies in Continuing Education, DOI: 10.1080/0158037X.2020.1865300

Sammanläggningsavhandling

Bredlöv, Eleonor. (2018) Shaped for beauty: Vocational and gendered subjectivities in private education for the beauty industry. Dissertation, Linköping university press. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1245837/FULLTEXT01.pdf

Övriga publikationer

Bredlöv, Eleonor, Camilla Forsberg, Lina Rahm & Sara Vestergren (2016). Open issue: Introduction, Confero: Essays on Education, Philosophy and Politics, vol. 4(1), s. 5-8. doi:10.2624/confero.2001-4562.160626intro

Bredlöv Eknor, Eleonor, Sofia Nordmark & Sofia Nyström (2019). Att organisera för och driva ett regionsöverskridande flernivåprojekt: Utvärdering av projektorganisationen i #jagmed. Linköpings universitet /region Östergötland.

Aman, Robert, Eleonor Bredlöv Eknor & Sofia Österborg Wiklund (2020). ”Normkritiska perspektiv på vuxenpedagogik och utbildning.” I Om vuxenutbildning och vuxnas studier: en grundbok / [ed] Andreas Fejes, Karolina Muhrman, Sofia Nyström, Lund: Studentlitteratur AB, 2020, 1, , s. 380s. 299-316.

 

 

 

Forskningsprojekt