Stockholms universitet

Eva SiljehagUniversitetslektor

Om mig

Eva Siljehag är universitetslektor vid Specialpedagogiska institutionen och tidigare flerårig programansvarig för Specialpedagogprogrammet. Hon har en bakgrund som förskollärare och specialpedagog. Hennes forskning riktas mot demokratiska kunskaps- och förändringsprocesser inom utbildning och dess sociala förhållanden. Av särskilt intresse är specialpedagogiska situationer och sammanhang inom förskola och skola där organisation/ledning/lärare genomför implementering av inkluderande aktivitets- och kunskapsbaserade interventioner som riktas mot barns/elevers observerade signaler på individ-, grupp- och organisationsnivå.

Projektledare för

  • Nätverket Inkluderande Lärandemiljöer och Tidiga Insatser (ILTI).
  • Socialt samspel i lekstunder och språkaktiviteter: specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd, finansierat av Skolforskningsinstitutet 2019-2023.

Deltagare i andra projekt

  • Lek och samspel för alla barn i inkluderande förskolemiljöer 
  • Forskarskolan i specialpedagogik

Kordinator för forskningsområdet: Spädbarnsårets- och förskolans specialpedagogik

Kordinator för nätverket Inkluderande Läroprocesser och Tidiga Insatser ILTI

Representant i styrgruppen för Forskarskolan i specialpedagogik vid Specialpedagogiska institutionen

Publikationer

Siljehag, E., & Westling Allodi, M. (2022). Introducing a program supporting social interactions and play in inclusive preschools in Sweden: reflections on a stepwise collaborative implementation process. European Early Childhood Education Research Journal, 1-19.

Sedem, M., Siljehag, E., Allodi, W.M., Odom, S. (2022). Reliability and Validity of a Teacher Impressions Scale to Assess Social Play of Swedish Children in Inclusive Preschools. Journal of Assessment for Effective intervention.

Gladh, M., Siljehag, E., Westling Allodi, M., & Odom, S. L. (2022). Supporting children’s social play with peer-based intervention and instruction in four inclusive Swedish preschools. In Frontiers in Education.

Gladh, M., Allodi, M. W., Siljehag, E., & Odom, S. L. (2022). Social validity and psychometric properties of Teacher Impression Scale–A pilot study. European Journal of Special Needs Education, 37(3), 461-476. DOI: 10.1080/08856257.2021.1894401

Siljehag, E. (2021). Förskolans specialpedagogik – en gemensam professionsarena. I M. Westling Allodi (red.), Specialpedagogik för lärare (pp.141–166). (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur.

Siljehag, E. (2021). Förskolans specialpedagogik – ett systematiskt arbete med tidiga insatser. FörskoleModul: Specialpedagogik i förskolans praktisk. Del 4: Systematiska tidiga insatser. Skolverket: Stockholm.

Riad, R., Allodi, M. W., Siljehag, E., Wikman, C., Ford, T., & Bölte, S. (2021). How I Feel About My School—Adaptation and Validation of an Educational Well-Being Measure among Young Children in Sweden. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(10), 5075. 

Siljehag, E. (2021). Demokrati och frigörande med estetiska upplevelser – ett led i en medvetenhetsprocess för ALLA barn? I Klerfelt Anna & Qvarsell Birgitta (Red.). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. S 197-216. Malmö: Gleerups Utbildning AB.

Lundqvist, J., Westling Allodi, M., & Siljehag, E. (2019). Values and needs of children with and without special educational needs in early school years: A study of young children’s views on what matters to them. Scandinavian Journal of Educational Research, 63(6), 951-967. 10.1080/00313831.2018.1466360

Allodi, M. W., Lundqvist, J., Lundström, E., Roll-Pettersson, L., Rosendahl, J., Siljehag, E., & Zakirova, R. (2019). 9 Play for children with disabilities: the users’ needs in the Swedish context. Users’ Needs Report on Play for Children with Disabilities, 104. https://doi.org/10.1515/9783110537482-010 

Lundqvist, J., Westling Allodi, M., & Siljehag, E. (2018) Values and Needs of Children With and Without Special Educational Needs in Early School Years: A Study of Young Children’s Views on What Matters to Them, Scandinavian Journal of Educational Research, DOI: 10.1080/00313831.2018.1466360 

Siljehag, E.(2007). Undervisning och forskning med fokus på läraren. I Härnsten Gunilla & Wingård Britta (Red.). Högskoleutbildning javisst, men med vem och för vad? Genusperspektiv i praktiknära forskning i högre utbildning. pp 201-220. Växjö universitet: Växjö University Press.

Siljehag, E.(2007). Igenkännande och motkraft. Förskole- och fritidspedagogikens betydelse för specialpedagogiken. (Recognition and Counter power. The importance of pre-school and leisure pedagogy for the special education.) (Doktorsavhandling vid Stockholms universitet).

Siljehag, E. (2010). Historien om barn i behov av särskilt stöd i förskolan. I Helldin Rolf & Sahlin Birgitta (Red).). Etik i specialpedagogisk verksamhet. s 119-134 Lund: Studentlitteratur.

Siljehag, E. (2015). Etik i forskning där barn medverkar. En processtudie. In B. Qvarsell, C. Hällström, & A. Wallin (Eds.), Den problematiska etiken. Om barnsyn i forskning och praktik (pp. 117-142). Göteborg: Daidalos förlag.

Lundqvist, J., Allodi Westling, M., & Siljehag, E. (2016). Characteristics of Swedish preschools that provide education and care to children with special educational needs. European Journal of Special Needs Education, 31(1), 124-139.

Siljehag, E. (2003). When Do We Become Silent and Why Do We Become Silent? In Dybbroe Betina & Ollagnier Edmée (ed.). Challenging Gender in Lifelong Learning: European Perspectives.pp 115-132.  Adult Education Research Group (ESREA). Roskilde: Roskilde University Press.

Forskningsprojekt