Stockholms universitet

Henrik DunérWebbredaktör

Om mig

Min främsta arbetsuppgift är att utveckla och uppdatera innehåll på institutionens webbsidor. De flesta webbsidor ligger sedan 2007 i det universitetsgemensamma CMS-verktyget Polopoly, i vilket jag är institutionens huvudredaktör. En övergång till det modernare verktyget Sitevision är på gång, med trolig start 2024.

Jag ansvarar för inmatningen i DiVA av forskarnas vetenskapliga publikationer. De lägger in kortfattad information i min egenskapade lokala hjälpsida LARD – tidigare i en egenskapad databas, men sedan 2023 i ett formulär i verktyget Jotform).

Jag administrerar institutionens e-postlistor. Personalen och olika institutionella grupper har egna listor som ligger i programmet Mailman (på SU-centrala servrar). Studenterna använder lärplattformen Athena för all kursrelaterad kommunikation. Jag är utsedd Athena-administratör vid institutionen.

Jag var redaktör för institutionens interna Nyhetsbrev mellan september 1999 och september 2011. I dess ställe startade jag 2014 en intern nyhetsblogg i samband med en uppfräschning av intranätet K@nelbloggen, som sedan långsamt avvecklades under 2020–2022. Våren 2019 återuppstod ett e-postbaserat månatligt Nyhetsbrev som jag och mina kollegor Christian Portin, Daniela Brandel och Philip Stenström är redaktörer för. Från och med 2022 gör vi lite mer ambitiösa Nyhetsbrev med olika forskningsteman. Vi har parallellt startat ett helt internt nyhetsbrev, Bulletinen, som har en lite annorlunda inriktning som kompletterar det externa.

En trevlig omväxling i arbetsuppgifterna är att ta foton till hemsidan, såväl porträtt som miljöbilder.

Sedan 2023 är jag huvudadministratör för institutionens konto på Jotform, där jag skapar webbformulär av olika slag, exempelvis ansökningsformulär till våra uppdragsutbildningskurser.

Övriga arbetsuppgifter kan vara att hjälpa till med layoutarbeten för broschyrer, posters mm, och skriva ut färgutskrifter upp till och med A3-format.

40 år på Psykologiska institutionen

Min kaffemugg, sedan 1981.

Jag har jobbat på Psykologiska institutionen mer eller mindre sedan mitt första sommarjobb 1981, då jag kodade enkäter och stansade hålkort åt ett forskningsprojekt. (Den kaffemugg jag då fick använder jag än idag - dvs i över 40 år!) Sedan jobbade jag som skrivvakt under studieåren, då jag även läste Grundkurs i psykologi. I februari 1987 hoppade jag in som vikarie på expeditionen för "övrig grundutbildning". Senare fick jag en tillsvidareanställning och jobbade på expeditionen till hösten 1998, då jag fick en nyinrättad anställning som IT-pedagog. Från och med 2017 är min titel kort och gott webbredaktör, som bättre speglar mina arbetsuppgifter.

Uppdrag

Jag var styrelsemedlem i universitetets persondatorförening PDF.SU (tidigare SUMac) 1994 till 2001. Jag var den tekniskt/administrativa (T/A) personalens ordinarie representant i institutionsstyrelsen mellan oktober 1999 och december 2011 och suppleant för T/A 2018-2020. Sedan februari 2021 är jag tf protokollförare i institutionsstyrelsen. Jag var ordförande i institutionens datorkommitté mellan 2002 och 2005 (då den lades ner). Mellan 2008 och 2014 var jag ordinarie styrelseledamot och sekreterare i ITB, Institutet för Tillämpad Beteendevetenskap, som har hand om Psykologiska institutionens uppdragsutbildning. Mellan 2016 och 2020 var jag styrelsemedlem (ordförande från 2018) i Konst- och Kulturföreningen Frescati Hage. Föreningen ligger på is sedan coronaåret 2020.

Det roligaste, självpåtagna, uppdraget har kanske ändå Stegutmaningen varit. Den gick ut på att få personalen att ta minst 10.000 steg per dag under hela maj månad. 2021 var den 12:e och sista gång som den arrangerades. Själv fick jag tre inteckningar i vårt fina vandringspris.