Stockholms universitet

Jenny RosendahlUniversitetslektor

Om mig

Mitt forskningsområde är inflytande och delaktighet för personer som har IF.

Jag ingår i Specialpedagogiska institutionens forskningsgrupp Delaktighet och lärande. Delaktighet och lärande - Stockholms universitet

Min avhandling Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning - i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer (2022) inriktar sig på medborgarskap för unga vuxna som har en intellektuell funktionsnedsättning. Studien genomförs som en deltagarbaserad aktionsforskningsstudie där unga vuxna som har en intellektuell funktionsnedsättning själva får göra sina röster hörda i frågor som rör kultur, fritid och demokrati. 

Jag har i min yrkesbakgrund praktisk erfarenhet från olika fält som berör specialpedagogik såsom: fritidsledare, elevassistent, personlig assistent, boendestödjare, samt arbetat som stödperson i liten undervisningsgrupp och som ansvarig pedagog på LSS-fritids för högstadieungdomar med LSS insats. Jag har även arbetat som verksamhetsutvecklare inom kultur, demokrati och fritidsförvaltningen, arbetet avsåg att öka möjligheter till aktiv fritid för barn, unga och vuxna som har en funktionsnedsättning. 

Nätverk

Sammankallande för Aktionsforskningsnätverket vid Specialpedagogiska institutionen. 

Aktionsforskningsnätverket

Stipendium

Filéenska testamentsfonden 2018/2019

Tidigare studier: 

Forskarutbilning i Specialpedagogik,  Avhandling: Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning - i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer

Masterexamen i specialpedagogik vid Stockholms universitet  Masteruppsats: Fritid för personer med en utvecklingsstörning: En inkluderande studie i syfte att belysa fritidens möjligheter och begränsningar

Kandidatexamen i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet

Fritidsledarutbildning med inriktning funktionsnedsättning Vara FHSK

Föreläsningar vid konferenser 

Jag har föreläst vid:

2023 Skolporten, Anpassad skola

2023 Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg

2023 Skolverket, Mötesplats anpassade skolformer

2023 FOMS rikskonferens

2023 Stockholms universitet, Specialpedagogikens dag https://www.urplay.se/program/232502.

2023 NNDR 16th Research Conference, Nordic Network on Disability Research, 10 - 12 May 2023 in Reykjavik, Iceland

2021 IASSIDD 6th World Conference, Virtual. 6-8 july

2019NNDR 15th Research Conference, Nordic Network on Disability Research,Copenhagen, 8-10 MAY Denmark

2016 IASSIDD Future for all. Glasgow, Scotland 6-9 aug

Övriga kompetenser

Licensierad utbildare i kommunikationsverktyget Samtalsmatta/Talking Mats.

Undervisning

  • Kursansvar: Eleven i skolan 4-6, Specialpedagogik UCG38K
  • Kursansvar: Specialpedagogiska utmaningar i en skola för alla, UQS01

Undervisning avancerad nivå: 

  • Specialpedagogens yrkesspecifika kompetenser,UQ2SPP, Delkurs 1: Kvalificerade samtal, 7,5 hp. Delkurs 2: Lärande, funktionshinder, genus och etnicitet, 7,5 hp.
  • Speciallärarens yrkesspecifika kompetenser UQ2UTV, Delkurs 1, Specialisering mot utvecklingsstörning. 
  • Att forska inom Specialpedagogik, UQ3SPP , Delkurs 2: Teori och praktik i specialpedagogisk forskning.

Föreläsningar: 

Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har IF

Pedagogiska anpassninga och delaktighet för unga som har IF

Funktionsnedsättning och lärmiljöer

Delaktighet genom kommunikation

Samtalets betydelse för elevers lärande och delaktighet, föreläsning, workshop

Intervju, fokusgruppsintervju och etik

Att få sin egen röst hörd

Fritiden är den fri?

 

 

Forskning

Titel:

Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning, i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer.
En deltagarbaserad aktionsforskningsstudie.

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-209107

Bakgrund:

För att uppnå medborgarskap behöver alla medborgare kunna göra sina röster hörda. I politik och styrdokument i välfärdssamhället betonas att alla medborgare ska inkluderas, men i verkligheten är personer som har intellektuell funktionsnedsättning ofta exkluderade.


Syfte:

Syftet var att studera hur unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning förvärvar medborgarskap. Syftet var även att studera hur unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning upplever inflytande och delaktighet i en kommuns fritidsaktiviteter, kulturella aktiviteter och demokratiska processer.

Frågeställningar:

• Hur upplever unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning sina möjligheter till delaktighet i fritids-, kultur- och demokratiaktiviteter?

• Hur ser förändringsprocesserna ut under och efter en insats som tillsätts för att öka delaktighet och inflytande för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning i en kommun?

• Vilka möjligheter har unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning till deltagande och inflytande som samhällsmedborgare?

Data:  

  • Enskilda intervjuer med sju medforskare  före och efter aktionerna.
  • Tre fokusgruppsintervjuer med medforskarna i samband med aktionerna.
  • Personalen från kommunen deltog i en fokusgruppsintervju och besvarade en enkät.

Metod: Studien genomfördes som en deltagarbaserad aktionsforskningsstudie tillsammans med sju medforskare som alla var unga vuxna och som har intellektuell funktionsnedsättning.

För att stödja dialoger med medforskarna användes metoden samtalsmatta vid de enskilda intervjuerna, medan fotografier användes som stöd under fokusgruppsintervjuerna med medforskarna.

Aktionerna bestod av inrättandet av inflytandecaféer i kommunhuset. Inflytandecafét bestod av 10-12 worskhopsstationer där besökarna kunde tycka till om sin syn på inflytande och delaktighet. 

Till varje inflytandecafé bjöds kommunens grundsärskolor, gymnasiesärskolor och daglig verksamhet in. Även tjänstemän och politiker deltog. 


Analys:

Alla intervjuer analyserades genom tematisk analys. För att bearbeta data och komma till insikt om data kodades datamaterialet i Nvivo. Data analyserades inledningsvis induktivt för att sedan övergå till abduktiv analys. 


Teoretiska utgångspunkter:  

Teori om medborgarskap har använts övergripande och fördjupat för att förstå inflytande och delaktighet i demokratiska samhällsaspekter för personer som har intellektuell funktionsnedsättning.

Teori om delaktighet har används för att förstå graden av delaktighet och hur delaktighet kan gestalta. Teorin om delaktighet innehåller underteorier såsom Arnsteins ladder of citizien participation och intersektionalitet och har använts ihop med förståelsen av medborgarskap.

Teori om situerat lärande har använts för att visa hur gemensam lärande kan ta form i genomförande av metoden inflytandecafé.

Resultat:

Resultaten visar att unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning upplever utanförskap inom kultur, demokrati och fritidsaktiviteter. Resultaten visar att unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning har svårt att vara delaktiga och att få inflytande som medborgare. Om personalen från en kommun får en metod och möjlighet att reflektera över att involvera unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning i beslutsfattandet, uppnås en förändring av deras attityder mot en mer inkluderande riktning. Omvänt, när unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning får uttrycka sina tankar, har de en betydande inverkan på organisationen av en kommuns kultur-, fritids- och demokratiaktiviteter. Tillsammans kan personalen och unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning skapa en betydande förändring i samhället och ta det i en mer inkluderande riktning för alla medborgare.


Nyckelord: intellektuell funktionsnedsättning, deltagarbaserad aktionsforskning, medborgarskap, delaktighet, situerat lärande.

Forskningsprojekt

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Influence and participation in leisure - and democratic activities for people with intellectual disability

    2019. Jenny Rosendahl, Mara Westling Allodi, Jenny Wilder. Book of Abstracts

    Konferens

    An participatory action research study together with seven young adults with ID. The purpose of the study was to examine how to involve and increase influence and participation for persons with ID in a Swedish municipality.

    Läs mer om Influence and participation in leisure - and democratic activities for people with intellectual disability
  • Play for Children with Disabilities

    2019. Mara Westling Allodi (et al.). Users' Needs Report on Play for Children with Disabilities, 104-116

    Kapitel

    The aim of this study is twofold: firstly the aim is to give a short description of the policy context of Sweden, which is relevant for the topic of “Play for children with disabilities”, through a presentation of the legislation and the policies of stakeholders, the national and local agencies and authorities with responsibilities in this field, and of other non-governmental organizations. Secondly, the aim is to perform a mapping of the users’ needs concerning play for children with disabilities, which are emerging from available research from relevant disciplines, reports and investigations made from the authorities and organizations that have responsibilities in this field, and other relevant stakeholders in Sweden. The content of the mapping effectuated are the users’ needs, the barriers and the facilitators that are described in the identified reports.

    Läs mer om Play for Children with Disabilities
  • ”They just listen but not well enough”

    2021. Jenny Rosendahl, Mara Westling Allodi, Jenny Wilder. JARID : Journal of applied research in intellectual disabilities 34 (5), 1290-1291

    Artikel

    Background: The aim of this research was to increase the influence and participation in the society for young people with intellectual disabilities.

    Method: Participatory action research together with young adults with ID as co-researchers. An action was added to try to find a method to let young people with ID affect and develop municipal leisure, culture and democratic activities.  The co-researchers took part in two single interviews, three focus group interviews and three actions. Staff from the municipality took part in a focus group. A survey was answered by the municipal management. 

    Results: The research team found adjustments for better adaptation of municipal activities. The co-researchers instructed staff from the municipality to become better in listen to young people with ID, and thereby has staff in the municipality gained increased knowledge about treatment and inclusion of young people with ID. Young people with ID received a higher level of influence and participation in the municipality.

    Conclusion: If staff in the municipality get opportunity to learn to meet and listen to young people with ID, young people with ID can contribute to the development of society in a more inclusive way. When young people with ID teach staff, better working methods and municipal activities for young people with ID materializes.

    Läs mer om ”They just listen but not well enough”
  • Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning: - i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer

    2022. Jenny Rosendahl.

    Avhandling (Dok)

    To achieve citizenship, all citizens need to be able to make their voices heard. Policy and practice in the welfare society stress that all citizens should be included, but in reality, young adults who have intellectual disabilities (ID) are often excluded. The overall aim of the thesis was to study how young adults who have ID acquired citizenship. The specific aims were also to study how young adults who have ID experienced influence and participation in a municipality's leisure activities, cultural activities, and democratic processes. 

    The theories used were theories of citizenship, participation, and situated learning. 

    The study was conducted as participatory action research by seven co-researchers and staff. The action Influence Café was organized as a meeting place on three occasions. To support dialogues with the co-researchers, the method Talking Mats was used during the individual interviews, while during the focus group interviews, photographs were used. The co-researchers were seven young adults aged between 16 to 30 years of age who have ID. Five staff from the municipal organization constituted a project group. The co-researchers took part in two single interviews each, three focus group interviews, and three actions. The staff from the municipality took part in a focus group interview and a survey. Field notes were taken during the action process. 

    The results showed that young adults who have ID experienced exclusion in leisure, culture, and democracy activities and had difficulties gaining influence as citizens. When staff from the municipality were given a method and the opportunity to reflect on involving young adults who have ID in decision making, a change in their attitudes towards a more inclusive direction could be achieved. Conversely, when young adults who have ID were allowed to express their thoughts, they experienced a sense of impact on the organization in the municipality. The results indicate that a shift needs to take place, away from the lack of knowledge and abilities of young adults who have ID, towards the knowledge deficits and normative beliefs of those around them. A conclusion that can be drawn from the study is that empowerment and the ability to influence society can be created if young adults who have ID are made visible and begin to be seen as a resource; and thereby they can be allowed to take their place as citizens.

    Young adults who have ID can participate as co-researchers if the right adaptations are made. To enable influence and participation for young adults who have ID in leisure, cultural, and democracy activities, staff need to have knowledge about prevailing norms, ID, and how an adaptation of activities can take place. The Influence Café method can contribute to increased influence and increased participation in municipal activities for young adults who have ID. The Talking Mats can be used as a method for interviews, but adaptations of the method need to be made based on the design of the study. In future research, more studies need to be based on the theory of situated learning where young adults who have an ID get the opportunity to cooperate with staff in focus on adaptation and knowledge building. 

    Läs mer om Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning

Visa alla publikationer av Jenny Rosendahl vid Stockholms universitet