Stockholms universitet

Jenny RosénUniversitetslektor, Docent

Om mig

Fil.dr i pedagogik och docent i svenska som andraspråk. Jag är universitetslektor i språkdidaktik med inriktning svenska som andraspråk. Mina forskningsintressen är flerspråkighet och mångfald i utbildningssammanhang med särskilt fokus på språkideologi, transspråkande och identitetsprocesser. Jag har även medverkat i ett flertal uppdrag från Skolverket såsom Nyanländas lärande, Samverkan för bästa skola samt Stödmaterial om litteracitet och grundläggande skriftspråksundervisning inom sfi och grundläggande vuxenutbildning.

Jag är även vetenskaplig ledare för Stockholm Teaching & Learning Studies.

Undervisning

Jag undervisar främst i kurser inom svenska som andraspråk på olika nivåer.

Pågående handledning inom forskarutbildning:
- Sofia Lindén, Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.
- Cristina Jarl, Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.
- Karin Wesslén, Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.
- Kristina Ohlsson, Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.
- Sofia Gille, Högskolan Dalarna.
- Pernilla Olsson, Karlstads universitet.

Forskning

Forskningsprojekt:
Grundläggande litteracitetsundervisning inom sfi (2020-2022), Skolforskningsinstitutet.
- FoU program. Språkutvecklande arbetssätt inom sfi (2018-2020). Tillsammans med docent Berit Lundgren.
- Modersmålsundervisning och studiehandledning i grundskolan – praktik, villkor och pedagogik (2015-2017). Tillsammans med Boglárka Straszer och Åsa Wedin.

Publikationer i urval:

Rosén, J. & Rydell, M. (2021). Med eleven i fokus: utveckling av ett funktionellt andraspråk. Skolverket. https://larportalen.skolverket.se/#/modul/4-specialpedagogik/Vuxenutbildning/114_Sfi_hetereogenitet_och_delaktighet/del_04/

Rosén, J. & Lundgren, B. (2021). Challenging Monolingual Norms through Pedagogical Translanguaging in Adult Education for Immigrants in Sweden?, I: Juvonen, P. & Källkvist, M. (red.) Pedagogical Translanguaging: Teachers and Researchers Shaping Plurilingual Practices. Clevedon: Multilingual Matters.

Wedin, Å., Rosén, J., & Straszer, B. (2021). Multi-Layered Language Policy and Translanguaging Space a Mother Tongue Classroom in Primary School in Sweden. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(5), 699–711

Hermansson, C., Norlund Shaswar, A., Rosén, J. & Wedin, Å. (2021) Teaching for a monolingual school? (In)visibility of multilingual perspectives in Swedish teacher education, Education Inquiry, DOI: 10.1080/20004508.2021.1885588

Hedman, C. & Rosén, J. (2020). Modersmålsämnets legitimitet i ett förändrat politiskt landskap: en analys av svensk riksdagsdebatt under 2010-talet. Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 29(3), 31–50

Straszer, B.; Rosén, J. & Wedin, Å. (2020). Spaces for translanguaging in mother tongue tuition. Education Inquiry. DOI: 10.1080/20004508.2020.1838068

Straszer, B. & Rosén, J. (2020). Språklig mångfald i förskolan. I: Straszer, B. & Wedin, Å. (red). Modersmål, minoriteter och mångfald - i förskola och skola. Studentlitteratur.

Rosén, J.; Straszer, B. & Wedin, Å. (2020). Användning av språkliga resurser i studiehandledning på modersmålet. Pedagogisk forskning i Sverige.

Straszer, B., Rosén, J. & Wedin Å. (2020). Imagining the homeland: mother tongue tuition in Sweden as transnational space, Journal of Multicultural Discourses. 15:1, 42-60, DOI: 10.1080/17447143.2020.1726932

Straszer, B., Rosén, J., & Wedin, Å. (2019). Studiehandledning på modersmål. Educare - Vetenskapliga Skrifter, (3), 49-61. https://doi.org/10.24834/educare.2019.3.4

Rosén, J. & Wedin, Å. (2018). Same but different. Negotiating diversity in Swedish pre-school teacher training. Journal of Multicultural Discourses. DOI: 10.1080/17447143.2018.1426589

Wedin, Å., Rosén, J. & Hennius, S. (2018). Transspråkande multimodalitet i grundläggande skriftspråksundervisning. Pedagogisk forskning i Sverige. Vol 23, nr 1-2.

Rosén, J., Straszer, B. & Wedin, Å. (2019). Maintaining, developing and revitalizing: Language ideologies in national education policy and home language instruction in compulsory school in Sweden. I: Seals, C. & Olsen-Reeder, V. (red). Embracing Multilingualism across Educational Contexts. New Zealand: Victoria University of Wellington.

Rosén, J. & Wedin, Å. (2019). Grundläggande skriftspråksundervisning inom sfi. Funktionalitet, mångfald och social rättvisa. I: Aldén, K. & Bigestans, A. (red). (2019). Litteraciteter och flerspråkighet. Stockholm: Liber.

Rosén, J. & Wedin, Å. (2019). Att representera mångfalden: Förskollärarstudenters narrativ om representativitet, delaktighet och professionalitet. I: Remiers, E., Harling, M., Henning Loeb, I. & Rönnerman, K. (red). Lärarprofession i en tid av förändringar: Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete. Göteborg: Göteborgs universitet.

Paulsrud, B. & Rosén, J. (2019). Translanguaging and language ideologies in education: Northern and Southern perspectives. I: Brunn, S. & Kehrein, R. (red). Handbook of the Changing World Language Map. Springer.

Paulsrud, B., Rosén, J., Straszer, B. & Wedin, Å (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang. Lund: Studentlitteratur.

Forskningsprojekt