Stockholms universitet

Joakim SigvardsonUniversitetslektor, SR eng/moderna språk didaktisk inriktn, Programansvarig masterprogram språkdid

Om mig

Fil.dr., universitetslektor

2002 disputerade jag i engelska vid Stockholms universitet på doktorsavhandlingen Immanence and Transcendence in Thomas Pynchon’s Mason & Dixon: A Phenomenological Study, i vilken jag blottlade tre av romanens narratologiska strata genom en undersökning som visar hur romanen ger prioritet till immanens och auto-affektivitet framför transcendens.

Sedan 2013 arbetar jag som lektor i engelska med didaktisk inritkning. Mitt forskningsområde är i huvudsak litteraturdidaktik.

Jag är utbildad ämneslärare i engelska och svenska med examen från Lärarhögskolan i Stockholm 2007.

Jag har arbetat som gymnasielärare på flera olika skolor, både på friskolor och senast på en kommunal skola. Innan dess arbetade jag några år på Engelska institutionen vid Stockholms universitet, där jag främst undervisade i litteraturvetenskapliga kurser.

 

Undervisning

Jag undervisar i språk- och litteraturdidaktik på grund- och ämneslärarprogrammen, samt handleder och examinerar självständiga arbeten inom lärarutbildningen. Jag undervisar och handleder också doktorander.

Uppdrag

Jag är sedan höstterminen 2017 ämnesstudierektor för engelska och moderna språk med didaktisk inriktning.

Jag har ingått i VFU-utvecklingsgruppen vid Institutionen för språkdidaktik och har också deltagit i ett CeUL-projekt som bland annat handlar om att kartlägga de examinationsformer som används vid universitetets språkinstitutioner, detta som en del i ett högskolepedagogiskt utvecklingsarbete.

Forskning

Under mina år som gymnasielärare och även i rollen som lektor på Institutionen för ämnesdidaktik (fram till januari 2022 institutionen för språkdidaktik), har jag kommit att bli intresserad av de inre motsättningar som verkar finnas inom engelsk- och svenskämnet, både i relation till sina språk- och litteraturvetenskapliga innehåll, som till sina funktioner som språkfärdighetsämnen. Sådana motsättningar skulle i så fall antagligen ha sin grund i hur ämnenas syften, centrala innehåll och kunskapskrav är formulerade i ämnenas styrdokument, men även genom den kunskapssyn som formuleras i de olika läroplanerna. Beroende på naturen hos de eventuella inre motsättningarna, ligger det nära till hands att anta att dessa i så fall skulle kunna verka menligt på undervisningen, eftersom läraren själv torde ha svårt att omfatta det hen är satt till att undervisa.

I min forskning undersöker jag vad läsande faktiskt betyder i skolan, i en fenomenologisk mening. Detta innefattar analyser av: styrdokument, temporala och rumsliga aspekter som innefattar elevers studiemiljöer både under och efter den ordinarie skoldagen, kurslitteratur på lärarutbildningar, etc.

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Den kroppsliga läsningen: Fenomenologi och litteraturdidaktik

    2022. Joakim Sigvardson. Educare - Vetenskapliga skrifter 3

    Artikel

    This paper illuminates what fiction reading means inside and outside of Swedish schools. It also argues for the need to formulate this endeavour as both an epistemological project and a phenomenological one. At the core of this paper lies a troubling state of affairs—that reading is declining—and a wish to trace the origins of this decline to find available means for remedy. To be able to grasp what fiction reading means in a phenomenological sense, the paper first embarks on a critical discussion of the reader and the text, which is followed by a methodological and theoretical section fully devoted to the effort of describing reading as such through Michel Henry’s concept of flesh. Armed with a phenomenological understanding of the significance of reading, the paper then places fiction reading within the context of Swedish education. The phenomenological analysis finds that in education, when reading fails to be precisely reading (pathetic- esthetic reading), it is instead often transformed into something other (objectified reading or instrumental reading) than what it sets out to be. The paper uses a literary example to concretize its findings.

    Läs mer om Den kroppsliga läsningen

Visa alla publikationer av Joakim Sigvardson vid Stockholms universitet