Stockholms universitet

Sofia LindénDoktorand

Om mig

Jag är doktorand i språkdidaktik sedan vårterminen 2017.

Jag har arbetat som universitetsadjunkt i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna sedan vårterminen 2008. Sedan dess har jag, i kombination med vidare studier i svenska som andraspråk och i didaktik, undervisat inom ämnet på alla nivåer.

Inom min tjänst vid Högskolan Dalarna har jag också medverkat i ett flertal uppdragsutbildningar som till exempel Nyanländas lärande och Studiehandledning på modersmål (på uppdrag från Skolverket) och Korta vägen (i samarbete mellan Högskolan Dalarna och Arbetsförmedlingen).

Jag har även medverkat i ett internationellt projekt European Language Portfolio: Student's Journey through Studies into Professional Life (ELPiPL) samt i forskningsprojektet Modersmålsundervisning och studiehandledning i grundskolan – undervisningens praktik, villkor och pedagogik.

Forskning

Mina forskningsintressen har under de senaste åren riktats mot nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling, interaktion, studiehandledning och transspråkande i utbildningssammanhang.

Mitt avhandlingsprojekt handlar om stöttning i studiehandledning i svensk grundskola. Avhandlingens (monografi) arbetstitel är Stöttning för språk- och kunskapsutveckling (En studie om stöttning i studiehandledning i svensk grundskola) och studiens övergripande syfte är att generera kunskap om stöttning för språk- och kunskapsutveckling i studiehandledning i svensk grundskola. Det specifika syftet i avhandlingen har varit att undersöka och analysera innehåll och funktioner i interaktioner mellan studiehandledare och elever med fokus på språkanvändning.

Avhandlingen har en teoretisk förankring i ett sociokulturellt perspektiv, lingvistisk etnografi och transspråkande. Det empiriska materialet, som skapats med förankring i lingvistisk etnografi, omfattas av observationer av interaktioner mellan fyra studiehandledare och fyra elever (i åk 6–9) från fyra grundskolor som dokumenterats genom fältanteckningar och video- och audioinspelningar samt semistrukturerade intervjuer, videostimulerade intervjuer och informella samtal med samtliga deltagare. Dessutom har jag även genomfört semistrukturerade intervjuer och informella samtal med lärare till eleverna.

Forskningsresultatet visar på att stöttningens kunskapsinnehåll berör ämneskunskap och skolkultur. Ett antal stöttningsfunktioner har identifierats vilka genomförs genom en dynamisk användning och kombination av olika språkliga resurser av deltagarna. Analysen har visat att stöttning i studiehandledning är en dynamisk process som aktivt förhandlas av studiehandledare och elever i social interaktion med varandra.

Konferensbidrag

Warren Reath, Anne, Karin Sheikhi, Sofia Lindén och Helen Avery (2018). Identitets- och kunskapsutveckling i studiehandledning på modersmål: perspektiv från forskning och utbildning. Muntlig presentation (med publicerat abstract) vid Modersmål, minoritet och mångfald - Flerspråkiga identiteter i en nordisk utbildningskontext, 12-13 november 2018, Högskolan Dalarna, Falun.

Lindén, Sofia (2018). Stöttning för lärande: meningsskapande under studiehandledning på modersmål. Muntlig presentation (med publicerat abstract) vid SMDI 2018 Bildning, utbildning, fortbildning: 13:e nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, 22-23 november 2018, Linköping.

Lindén, Sofia, Åsa Wedin och Jenny Rosén (2019). Scaffolding through translanguaging and emotions. Muntlig presentation (med publicerat abstract) vid The 3rd Translanguaging Conference: Translanguaging in the Individual, at School and in Society, 11-12 april 2019, Linnaeus University, Växjö.

Lindén, Sofia (2019). "…ett spöke som smyger runt i korridorerna". Muntlig presentation (med publicerat abstract) vid NORDAND 14, 27-29 maj 2019, University of Copenhagen, South Campus.

Lindén, Sofia (2019). "…att jag inte kommer att göra något under lektionen känns läskigt". Muntlig presentation (med publicerat abstract) vid Den fjärde nationella konferensen i pedagogiskt arbete, 19-20 augusti 2019, Umeå universitet.

Lindén, Sofia (2020). Språklig mångfald i stöttning genom studiehandledning på modersmålet. Muntlig presentation (med publicerat abstract) vid Det nationella symposiet för ASLA, 23-24 april 2020, Göteborgs universitet.

Lindén, Sofia (2022). Språkanvändning i och för stöttning i studiehandledning i svensk grundskola. Muntlig presentation (med publicerat abstract) vid Det nationella symposiet för ASLA, 7-8 april 2022, Stockholms universitet.

Lindén, Sofia (2022). Language use in and for scaffolding. Muntlig presentation (med publicerat abstract) vid NORDAND 15, 25-27 maj 2022, University of Iceland.