Stockholms universitet

Outi Katariina OjaUniversitetslektor

Om mig

Outi Katariina Oja

 

Titel: filosofie doktor
Arbetar som: universitetslektor i finska och finsk litteratur
Språk: finska, engelska, svenska (estniska, tyska)

 

Examina


• Filosofie doktorsexamen i litteraturvetenskap (huvudämne: finsk litteratur) vid Jyväskyläs Universitet (Finland), 2010.

• Masterexamen i litteraturvetenskap (huvudämne: finsk litteratur, med ämneslärarekompetens i finska och finsk litteratur) vid Jyväskyläs Universitet (Finland), 2002.

• Studentexamen vid International Baccalaureate-gymnasium Oulun Lyseon lukio (Finland), 1996.

 

Undervisning

HT2023

Finska som främmande språk II och IIA: Finsk litteraturhistoria och skönlitteratur (7,5 hp)

Finska II och Finska II A: Finsk litteraturhistoria (5 hp) och Finsk skönlitteratur (2,5 hp)

Finska som främmande språk III: Textgenrer i skriftlig kommunikation (7,5 hp)

Finska, Finska för modersmålslärare och Finska som främmande språk: kandidatkursen, vetenskapligt skrivande (3 hp) och seminarium (15 hp)

 

Handledning

Jag handleder för närvarande en doktorand vid Stockholms universitet (Kristiina Savola).

Mina tidigare doktorander är Satu Erra som disputerade 2020 vid Jyväskylä universitet och Riikka Ylitalo som disputerade 2015 vid Jyväskylä universitet.

Jag handleder också uppsatser på kandidat-, magister- och masternivå.

 

Utbildning och undervisning

Jag är filosofie doktor och ämneslärare som disputerat i finsk litteratur. Jag avlade min doktorsexamen i mars 2010 i ämnet finsk litteratur. Min doktorsavhandling ”Narsismeja 1990-luvun suomenkielisessä metarunoudessa” ägnar sig åt litteraturhistorisk och genreteoretisk grundforskning med 1990-talets finska lyrik som utgångspunkt.

     Som en del av min filosofie magisterexamen har jag studerat pedagogik med lärarinriktning. Jag har ämneslärarkompetens i modersmålet och litteraturen (finska). Därtill har jag laudaturexamen i ämnesdidaktik (med finskans och finska litteraturens didaktik som min inriktning) vid Helsingfors universitet.

     Jag har alltid haft ett stort intresse för didaktiska och högskolepedagogiska frågor, och undervisningen utgör en fundamental del av mitt arbete. Sedan 2002 har jag arbetat i akademiska sammanhang bl a som vik. universitetslektor i modersmålets (finska) och litteraturens didaktik vid Helsingfors universitet, som vik. överassistent i finsk litteratur vid Tammerfors universitet, som timlärare i finska som andraspråk vid Helsingfors och Kuopio sommaruniversitet.

     I mitt arbete som universitetslektor i finska och finsk litteratur vid Stockholms universitet undervisar jag både på grund- och avancerad nivå och handleder uppsatser på kandidat- och magisternivå samt doktorsavhandlingar. Min undervisning omfattar även kursutveckling samt pedagogisk utvecklingsarbete på samtliga nivåer.

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Ääneenajattelu 9.-luokkalaisten kaunokirjallisuuden lukemiskokemusten kuvaajana

    2013. Outi Oja, Pirjo Vaittinen. Ainedidaktinen tutkimus koulutuspoliittisen päätöksenteon perustana, 123-139

    Kapitel

    Artikkelissa tutkitaan ääneenajatteludokumenttien pohjalta Juha Itkosen novellin lukemista äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Lukemiskokeiluun osallistuu ryhmä 9. luokan oppilaita. Lukiessaan he pysähtyvät vastaamaan tekstiin lisättyihin kysymyksiin ja puhuvat vastauksensa ääni- tai videonauhalle tai kirjoittavat ne tietokoneella. Oppitunti päättyy pienryhmäkeskusteluihin ja luokan yhteiseen keskusteluun. Tallenteet on litteroitu, ja kokeilua on kuvattu tutkijoiden muistiinpanojen pohjalta. Artikkelissa paneudutaan ääneenajattelukommentteihin, jotka kohdistuvat lukemiskokemukseen tai ilmaisevat metakognitiivisia kokemuksia ja taitoja. Ne kuvaavat tietoisuutta itsestä lukijana, lukemisen prosessoinnin ymmärtämistä sekä sitä, miten teksti ja lukeminen herättävät tunteita ja miten ne kytkeytyvät kirjallisuusosaamiseen. Tutkimus osoittaa, että ääneenajattelun avulla on mahdollista saada tietoa kaunokirjallisuuden lukemisesta. Kaksi tässä artikkelissa tarkemmin esiteltyä informanttia kommentoi puheenvuoroissaan rikkaasti kysymyksiä, joissa lukijaa pyydettiin ennakoimaan, kertomaan uudelleen ja päättelemään novellissa tapahtuvaa tai arvioimaan novelli-henkilöiden käyttäytymistä novellissa kerrotun pohjalta. Muiden informanttien tavoin he toivat myös esille tunteenomaisia reaktioitaan lukemisprosessin aikana. Esimerkkejä verrataan muiden tutkimusten esittämiin taitavan kaunokirjallisuuden lukijan menettelytapoihin. Lopuksi pohditaan ääneenajattelua kirjallisuuden opettamisen kannalta.

    Läs mer om Ääneenajattelu 9.-luokkalaisten kaunokirjallisuuden lukemiskokemusten kuvaajana

Visa alla publikationer av Outi Katariina Oja vid Stockholms universitet