Stockholms universitet

Per-Arne KarlssonUniversitetslektor, Docent

Om mig

Min forskning är baserad på teori kring förståelse och lärande av historien och samhället. Jag disputerade 1990 i historia vid Stockholms universitet på en avhandling som behandlade 1700-talsmänniskans förståelse av samhällsekonomin. Därefter har min forskning inriktats mot undervisning och lärande i historia och samhällsorienterande ämnen. Fokus har varit – och är – frågor kring elevers historieförståelse, intresse, minne och förmåga att använda historia för nutids- och framtidsfrågor.

Under 1990-talet arbetade jag dels i grund- och gymnasieskola, dels inom ämneslärarutbildning. Jag deltog i olika läromedelsprojekt i historia och gav 1999 ut boken Historiska spel. Den baserades på egen användning av berättelse, gestaltning, interaktion och estetik i undervisning i historia/so. Detta tema har jag utvecklat i olika projekt under det nya seklet.

Min grundfilosofi är att universitet och skola bör samarbeta inom forskning och verksamhetsutveckling. Öppna seminarier kring ämnesdidaktik, forskningscirklar och webbkurser är former för kollegialt samarbete som jag prioriterat (se bifogad fil över ämnesdidaktiska seminarier vid IÄD och dess föregångare 2005-2022). Jag ansvarar för projektet Arbetslivsorientering inom grundutbildning som syftar till att skapa gemensamma referensramar för lärarutbildare inom campus- och VFU-kurser.

Jag har inspirerats av anglo-amerikansk forskning kring "teaching and learning history" liksom tysk-nordisk forskning kring "historiemedvetande". 2012 ansvarade jag för konferensen Teaching and Learning in History – towards a Theory of Narratology? med talare från USA, Storbritannien, Norge och Sverige. 2014 avslutade jag ett bokprojekt med titeln Undervisning och lärande i historia - ett kreativt rum för narrativ kompetens. 2019 ansvarade jag för konferensen Rethinking History Education and Citizen Education med talare från USA.

Denna forskning med praktiknära inriktning har sedan 2020 utvecklats till projektet Undervisning och lärande genom berättelser och rollspel i historia och samhällsorienterande ämnen. Det är ett nationellt samarbete med historie- och SO-lärare inom grund- och gymnasieskolan från hela Sverige. Stödstruktur utgör webbkurser och ett digitalt bibliotek samt Historiepedagogiska seminariet.

Undervisning

Jag undervisar i olika kurser inom ämneslärarutbildningen kring ämnesdidaktik i historia i självständigt arbete och VFU. Jag är kursansvarig för:

  • Berättelser och rollspel som pedagogiska verktyg i historia/so, 7,5 hp
  • Lärande i historia/so genom berättelser och rollspel, 7,5 hp

Forskning

Projektet Undervisning och lärande genom berättelser och rollspel i historia och samhällsorienterande ämnen syftar till att utveckla praktiknära forskning i samarbete med lärare i grund- och gymnasieskolan. Jag samarbetar med forskare inom det nationella nätverket för historiedidaktisk forskning.

Jag samarbetar också med historielärare och ämnesdidaktiker inom stockholmsregionen och nationellt för att utveckla praxisnära forskning och kompetensutveckling kring undervisning och lärande i historia. 2005-2022 har jag ansvarat för ämnesdidaktiska seminarier (se bifogad fil) vid min institution samt vid forskningscirklar i historia. Det övergripande syftet med denna verksamhet kan sägas vara att utveckla ett språk för undervisning och lärande i historia. Fr o m 2020 är dessa seminarier webbaserade.

Min nuvarande forskning är inriktad mot projektet Undervisning och lärande genom berättelser och rollspel i historia/SO (se presentation).

Publikationer i urval

Historia

  • Järnbruken och ståndssamhället. Institutionell och attitydmässig konflikt under Sveriges tidiga industrialisering 1700-1770. Akademisk avhandling 1990.

Läromedel

  • Epos. Almqvist & Wiksell. Lärobok i historia för gymnasieskolan. Flera upplagor 1996-2012. Medförfattare Robert Sandberg, Ann-Sofi Ohlander, Karl Molin.
  • Historiskt arbete. Almqvist & Wiksell. 1996. Medförfattare Robert Sandberg, Ann-Sofi Ohlander, Karl Molin.
  • Historiska spel. Natur och Kultur. 1999.

Ämnesdidaktik

  • Hur utveckla en verksamhetsnära historiedidaktisk forskning? Ingående i: Den reflekterande medborgaren. Red. Hans-Albin Larsson. Jönköping University press. 2000.
  • Hur förbättra samspelet mellan produktion och konsumtion av ämnesdidaktisk forskning? Hur kan utbytet mellan akademi och skola bli effektivt? Didaktikens forum nr. 3/2007.
  • Hur skapa en historiedidaktik som är både praktisk och teoretisk? Ingående i: Ämnesdidaktiska brobyggen – didaktiska perspektiv inom lärande och forskning. Red. Schüllerqvist, Ullström & Ullström. Karlstad University Press. 2009
  • Undervisning och lärande i historia - ett kreativt rum för narrativ kompetens. Acta Universatis Stockholmiensis. Stockholm studies in history 99. 2014

Forskningsprojekt

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Undervisning och lärande i historia

    2014. Per-Arne Karlsson.

    Bok

    Varför behöver ett modernt samhälle historia i skolan? Sedan 1800-talets slut har detta – på båda sidor av Atlanten – motiverats med behovet av en medborgarbildning i ett demokratiskt samhälle. Men oftast har elever bara ägnat sig åt att minnas och reproducera skolböckernas historier.

    Per-Arne Karlsson visar dock att den internationella forskningen kring undervisning och lärande i historia gjort stora framsteg alltsedan de liberala 1960- och 70-talen. Strävan efter förnyelse i klassrummen gick hand i hand med alltfler forskares intresse för vad som hände i dessa klassrum.

    Man konstaterade att elever faktiskt kan "tänka historia". Men detta är en kreativ process som kräver särskilda redskap och situationer. Det är en kreativ process som involverar både tankar och känslor i dialog med omgivningen. Historisk bildning fordrar både kunskap om "historiens historier" och förmågor att analysera dessa. Det fordrar en narrativ kompetens som involverar såväl identifikation med kulturarv som förmågan till emancipation.

    Boken visar hur forskningen utvecklat en begreppsapparat, ett språk, för att beskriva och utveckla dessa processer. Rollövningar är en sådan undervisningsform som forskningen intresserat sig för. Författaren bidrar här med två egna undersökningar. Rollövningar fungerar som ramberättelser och öppna referensramar för flerperspektivism.

    Per-Arne Karlsson är docent i ämnesdidaktik med inriktning historia vid Stockholms universitet. Han har varit verksam dels som forskare i historia och didaktik, dels som lärare inom grund- och gymnasieskolan samt inom högskola- och universitet. Han har även arbetat som författare till läroböcker i historia.

    Läs mer om Undervisning och lärande i historia
  • Learning Trajectory Based Instruction - Plea for a Visible Progression in Teaching and Assessement of Historical Thinking

    2019. Per-Arne Karlsson. NOFA7 Abstracts, 116-116

    Konferens

    Progress in research into Teaching and Learning History has produced a paradox and a challenge for history teachers and teacher candidates: the traditional image of a history curriculum overloaded with first order concepts has been supplemented with a large number of second order concepts and expected learning outcomes in terms of procedural knowledge. The USA federal standards describe 468 abilities in US History and 611 abilities in world history and this pattern is reflected in curricula internationally. Will the teacher candidates be able to master all these new concepts, or will they produce an overloaded and fragmented education? To address this challenge in the education of student teachers from 2013-18 I have used a learning trajectory as a framework and guidance for teaching. I suggest the concept of a learning trajectory for building connections between content knowledge and procedural knowledge, with the ultimate aim being a qualified historical thinking. Hypothetically, this concept offers acognitive tool for teaching and learning history with progression. In the paper I discuss the general concept, it's application to teaching history and some preliminary results of investigating the learning processes of teacher candidates in history.

    Läs mer om Learning Trajectory Based Instruction - Plea for a Visible Progression in Teaching and Assessement of Historical Thinking

Visa alla publikationer av Per-Arne Karlsson vid Stockholms universitet