Stockholms universitet

Zakaria LemmouhHandläggare

Om mig

Jag arbetar inom administrationen med främst lokalbokning och tentaadminastration.

Jag har en gymnasielärarexamen i engelska och svenska som andraspråk och har arbetat både som engelskalärare i mellan- och högstadiet samt inom SFI.

Jag har en doktorsexamen i engelsk språkvetenskap med inrikting mot andraspråksinlärning och vokabulärforskning.

Undervisning

Jag har undervisat och handlett både inom lärarutbildningen och engelska. Inom lärarutbildningen har jag främst undervisat engelska med didaktisk inriktning inom grundlärar- och gymnasielärarutbildningen samt svenska som andraspråk med didaktisk inriktning inom gymnasielärarutbildningen.

Forskning

Jag blev klar med min doktorsavhandling i engelska 2010, med titeln The Relationship among Vocabulary Knowledge, Academic Achievement and the Lexical Richness in Writing in Swedish University Students of English.

Vad beträffar forskning är mina främsta intresseområden:

  • Andraspråksinlärning med särskilt fokus på vokabulärinlärning
  • Förhållandet mellan vokabulärkunskap och skriv- och läsförmåga
  • Svensk språkpolicy - engelskans roll som skolämne i Sverige

Publikationer

Lemmouh, Z. (in preparation): How large total receptive English vocabulary size can adolescent learners acquire in a high EFL exposure context - the case of Sweden?

Warnby, M. & Lemmouh, Z. (2021). What? of academic lexis in curriculum learning outcome – the case of Sweden. 3rd International Conference on Language Education and Research (LERC2021). 2021-10-01 - 2021-10-03.

Lemmouh, Z and Snoder, P. (2019). “Vocabulary learning milestones: A study of the receptive vocabulary size of Swedish adolescent EFL learners ” Paper presented at EUROSLA 29 - 29th Annual Conference of the European Second Language Association.

Lemmouh, Z (2011). “The development of receptive size in Swedish learners” Paper presented at EUROSLA 21- 21st Annual Conference of the European Second Language Association.

Lemmouh, Z. (2010). “The Relationship among Vocabulary Knowledge, Academic Achievement and the Lexical Richness in Writing in Swedish University Students of English”. Doctoral dissertation, University of Stockholm.

Lemmouh, Z. (2008). “The relationship between grades and the lexical richness of student essays”. Nordic Journal of English Studies, 7(3), 163-180.

Lemmouh, Z. (2008) “A Critical Analysis of the representation of Muslims in The New York Times”. Hermes - Journal of Language and Communication Studies Vol. 40, 2, 217-240.

Forskningsprojekt