2006:4 Ett mikroperspektiv på integration och segregation
Vi kommer i detta projekt att studera invandrarnas möjligheter på den svenska arbetsmarknaden genom att (a) insamla och analysera data om individers nätverk till andra individer, och (b) undersöka gemensamma drag i invandrarnas subjektiva erfarenheter av det svenska samhället och hur de skiljer sig från de inföddas erfarenheter. En första undersökning behandlar vilka effekter interetnisk interaktion, socialt stöd och information har på arbetsmarknadsetablering. Denna undersökning kommer att bygga på en omfattande uppgifter om ”ego-networks” från en longitudinell kohortundersökning som omfattar infödda, invandrare och barn till invandrare från det att de är 18 år. I en andra undersökning studeras individernas ambitioner och önskan att investera i utbildning genom insamling av livshistorier från elever som går i nionde klassen i grundskolan. De kommer att uppmanas att skriva om sitt liv och vad de förväntar sig av livet tio år framåt i tiden. Genom att tillämpa metoder från nätverksanalys kan livshistorierna beskrivas i en serie av händelser och relationer mellan dessa händelser. Syftet är att jämföra identitetsstrukturer och förväntningar hos infödda och olika invandrargrupper och analysera hur de är relaterade till skolresultat och framtida planer.

Deltagande forskare: Jens Rydgren och Christofer Edling