Sedan nu ett antal år har Sverigebaserade forskare med intresse av att studera invandrares situation på arbetsmarkanden och relaterade frågor samlats för presentation och diskussion av pågående eller nyligen avslutade studier. Konferenserna har arrangerats av forskare vid olika universitet. Den senaste ägde rum i Högberga Gård (Lidingö) november 2011. 2012 års konferens, den tionde i ordningen, kommer att äga rum i Göteborg.

Konferensen kommer att börja med lunch torsdagen den 25 oktober och avslutas med lunch fredagen den 26 oktober. Alla som är intresserade av att presentera en uppsats eller på annat sätt delta inbjuds härmed. Konferensen riktar sig till forskare inom alla samhällsvetenskaper och angränsande ämnen. Vi förväntar att programmet kommer att omfatta presentation och diskussion av ca tio uppsatser. Nätverksanslag från Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) täcker lokala konferenskostnader, d.v.s. logi i konferenshotellet under en natt, måltider etc. Deltagarna förväntas själva stå för sina kostnader för att resa till och från konferenshotellet.

Alla intresserade av att medverka ombeds kontakta arrangörerna genom att snarast sända ett e-mail till Ingegerd.Franzon@socwork.gu.se senast den 15e september 2012. Då deltagarantalet är begränsat kan vi inte garantera en plats. Den som även vill presentera en uppsats ombeds bifoga denna eller ett utförligt abstract. Ange i svaret om du behöver hotellrum likväl behov av specialkost/allergi.