Den 28 september installerades Keith Banting, professor i statsvetenskap vid Queen’s University, Kingston, Ontario, som hedersdoktor vid Stockholms universitet. I samband med detta höll han ett seminarium anordnat av SULCIS, SOFI och Statsvetenskapliga institutionen den 27 september. Bantings presentation vid detta seminarium finns nu som ett working paper på SULCIS webbplats, författat tillsammans med Will Kymlicka, professor i filosofi vid Queen’s University.

I detta working paper undersöker författarna hur multikulturell politik har förändrats i ett antal europeiska länder. De finner att de flesta länder som införde program med syfte att stärka mångkulturen under slutet av 1900-talet även behöll, och i flera fall utökade, dessa under början av 2000-talet. Utöver det har även många länder infört krav för de individer som söker medborgarskap. Författarna reflekterar därför över hur kompabiliteten mellan multikuruell politik och individuella krav.

Pappret "Is There Really a Backlash Against Multiculturalism Policies? New Evidence from the Multiculturalism Policy Index" kan laddas ner i sin helhet från SULCIS webbplats för working papers.