Framsida Svensk migrationspolitik under 500 år

Boken redogör för de regler och regelverk kring invandring som gäller för de som flyttat till och bosatt sig i Sverige och hur dessa regler har förändrats över tid. Boken innehåller alla tongivande reformer och beskriver utvecklingen i lagstiftning och praxis.

- Boken är den första i sitt slag som ger en detaljerad redogörelse av svensk invandringspolitik under de senaste 500 åren, säger författaren Julia Boguslaw, doktorand i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Boken ska kunna användas som stöd för fortsatt forskning men riktas även till alla som är intresserade av ämnet och som söker allmän information om in- och utvandringen i Sverige genom historien.

Framställningen är både kronologisk och tematisk. Boken inleds med en kronologisk framställning av invandrings- och invandrarpolitiken i Sverige under perioden 1512–2012 som följs av tolv tematiska kapitel som behandlar olika aspekter på invandringen, bland annat medborgarskapslagstiftning, integrationspolitik och det sociala skyddet för utländska medborgare bosatta i Sverige.

För ytterligare information
Julia Boguslaw, doktorand i nationalekonomi och verksam vid Institutet för social forskning vid Stockholms universitet, tfn 073-531 52 35, e-post julia.boguslaw@sofi.su.se