Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Medie- och kommunikationsvetenskap II

Det här är kursen du läser efter Medie- och kommunikationsvetenskap I, 30 hp. Strategisk kommunikation; populärkultur; metodologi är delar i denna kurs.

Fortsättningskursen i medie- och kommunikationsvetenskap ger fördjupade kunskaper i vetenskaplig metod, teori och olika analytiska begrepp. Den ger bredare kunskaper om digitala medier och nyare medieformer. Här ingår bland annat populärkultur, internetkommunikation och sociala medier. Du får även lära dig flera metoder för att kritiskt analysera mediernas produktion, innehåll och publiker.

Har du inte läst Medie- och kommunikationsvetenskap förut?

Då ska du innan du tar denna kurs börja med läsa Medie- och kommunikationsvetenskap I, 30 hp.

Medie- och kommunikationsvetenskap I, 30 hp

Förändringar i kursen MKV II från hösten 2024

Från hösten 2024 kommer du i denna kurs läsa 5 delkurser varav tre mindre som tillsammans handlar om olika metoder och tillämpningar, användningsområden, som används inom medie- och kommunikationsvetenskap.

Tidigare har vi bara haft en delkurs på 7,5 hp som helt handlar om olika metoder. För att ge dig som student bäst verktyg, och faktiskt göra dig bätte förberedd på både arbete och fortsatta studier inom ämnet, blir det istället tre delkurser på 5 hp vardera. Totalt har du 5 delkurser där första delkursen handlar om strategisk kommunikation, sedan tre fokuserade på metoder och så avslutas med  en delkurs om populärkultur.

VIKTIGT: Om du redan läst delar av denna kurs tidigare terminer och ska omregistrera dig från HT2024 - läs instruktionerna längst ned i denna artikel.

I upplägget från hösten 2024 ser delkurserna ut så här:

Strategisk kommunikation, 7,5 hp

Delkursen behandlar propaganda, public relations, politisk kommunikation och organisationskommunikation som målinriktade kommunikationsverksamheter. Från historiska och kommunikationsteoretiska utgångspunkter belyser kursen framväxten av propaganda och public relations, starkt knutna till politiska respektive ekonomiska intressen, liksom utvecklingen av kommunikationsstrategier i både offentlig och privat sektor. Delkursen ger såväl teoretisk som empirisk förståelse för strategisk kommunikation.

Delkursen examineras genom en skriftlig salstentamen.

Medieanalys: vetenskaplighet och kvantitativa metoder 5 hp

Delkursen behandlar kvantitativa metoder för analys av medier och kommunikation. Delkursen innehåller en introduktion till vetenskapsteori, kvantitativ forskningsdesign samt kvantitativa metoder för analys av medieanvändare och medieinnehåll. Delkursen ger teoretisk och praktisk kunskap i kvantitativa studier av medier och kommunikation.

Delkursen examineras genom en skriftlig salstentamen.

Medieanalys: vetenskaplighet och kvalitativa metoder 5 hp

Delkursen behandlar kvalitativa metoder för analys av medier och kommunikation. Den innehåller en introduktion till forskningsetik, undervisning om kvalitativ forskningsdesign samt kvalitativa metoder för analys av medieanvändare, medieinnehåll och medieproduktion. Delkursen ger teoretisk och praktisk kunskap i kvalitativa studier av medier och kommunikation.

Delkursen examineras genom en skriftlig salstentamen.

Tillämpade vetenskapliga metoder för medieanalys 5 hp

Delkursen behandlar kvantitativa och kvalitativa metoder för analys av medieanvändare, medieinnehåll och medieproduktion. Kursen fokuserar på konkreta tillämpningar av vetenskapliga metoder på avgränsad empiri. Delkursen ger metodtillämpande kunskap där både metodteori och metodpraktik står i fokus.

Delkursen examineras genom ett individuellt paper som framläggs vid seminarium.

Populärkulturella världar, 7,5 hp

Delkursen behandlar studier och definitioner av populärkultur. I centrum står populärkulturens ideologiska funktion, framför allt i fråga om konstruktioner och kategoriseringar av verkligheten. I fokus ligger frågor kring identitet och identitetsskapande, samt relationer mellan populärkulturen och dess publik.

Delkursen examineras genom skriftlig hemtentamen.

INFORMATION NEDAN TILL DIG SOM REDAN LÄST DELAR AV DENNA KURS OCH SKA OMREGISTRERA DIG

Det här gäller för dig som redan har avklarat delar av kursen och omregistreras ht24 eller senare:

    Om du endast saknar Metodologi 7,5 hp läser du två delkurser:
        Medieanalys: vetenskaplighet och kvantitativa metoder 5 hp
        Medieanalys: vetenskaplighet och kvalitativa metoder 5 hp

 

    Om du endast saknar Digitala mediekulturer 7,5 hp läser du två delkurser:
        Tillämpade vetenskapliga metoder för medieanalys 5 hp
        Medieanalys: vetenskaplighet och kvantitativa metoder 5 hp

 

    Om du saknar båda delkurserna ovan läser du tre delkurser:
        Tillämpade vetenskapliga metoder för medieanalys 5 hp
        Medieanalys: vetenskaplighet och kvantitativa metoder 5 hp
        Medieanalys: vetenskaplighet och kvalitativa metoder 5 hp

 

Observera: Omregistrering på kurs enligt individuell studieplan krävs.

KONTAKT

Vid frågor eller för mer information, kontakta studievägledare Mattias Johannesson på studievagledare@ims.su.se.

  • Kursupplägg

    Nedan gäller till och med våren 2024, därefter förändras kursupplägget från HT2024.

    Delkurser

    Delkurs 1: Strategisk kommunikation, 7,5 hp*

    Här får du lära dig vad strategisk kommunikation är, och hur myndigheter, organisationer, företag och stater på olika sätt kommunicerar målinriktat. Delkursen ger dig kritiska perspektiv på flera former av strategisk kommunikation, såsom propaganda, PR, politisk kommunikation och kriskommunikation. Under en särskild workshop med fokus på hållbarhetskommunikation får du också lära dig om ’greenwashing’, vilket ger dig möjlighet att agera med större hänsyn till miljön när du konsumerar.
    *Delkursen kallades tidigare "Information, propaganda, reklam och PR" (fr HT22 ersatt av Strategisk kommunikation)

    Efter delkursen förväntas du kunna:

    • förstå, redogöra för och bedöma strategiska kommunikationsverksamheters ekonomiska,  politiska, socialaoch kulturella förutsättningar,
    • kritiskt undersöka villkor för och konsekvenser av konkreta strategiska kommunikationsverksamheter- förstå, värdera och redogöra för etiska och politiska aspekter och gränsdragningar mellan delkursens olika fält, exempelvis public relations och politisk kommunikation.

    Delkurs 2: Populärkulturella världar

    Delkursen fokuserar på hur populärkulturen bidrar till att skapa identitet, gemenskap och föreställningar om världen. Forskning om medier och populärkultur behandlar exempelvis fiktion, kändisar, reality-tv och sociala medier, och studerar detta ur bland annat genus-, klass- och etnicitetsperspektiv. Under kursen får du lära dig att analysera populärkultur med hjälp av medieteorier.

    Efter delkursen förväntas du kunna:

    • förstå och redogöra för de viktigaste teoretiska perspektiven inom studiet av populärkultur
    • självständigt tillämpa relevanta teoretiska begrepp på ett eget utvalt mediematerial
    • genomföra ålagda uppgifter inom givna tidsramar.       

    Delkurs 3: Metodologi (utgår från HT2024 och ersätts med två delkurser om 5 hp)

    Den här delkursen ger dig olika verktyg för att kunna arbeta till exempel som medieanalytiker, omvärldsbevakare eller utredare. Du får lära dig grunderna i systematisk analys av medieinnehåll och medieanvändare, och du introduceras till kärnan i vetenskaplig verksamhet: det strukturerade utforskandet. Om du vill söka till vår kandidatkurs måste du ha ett godkänt betyg från denna delkurs.

    Denna kurs är del av "Särskild behörighet" till Kandidatkursen. Du måste alltså ha godkänt på denna delkurs för att bli behörig till Kandidatkursen.           

    Efter delkursen förväntas du kunna:

    • beskriva och förstå metoder för analys av medieinnehåll och publiker
    • beskriva och förstå begrepp inom vetenskaplig metod såsom reliabilitet, validitet, generaliserbarhet och kvalitativa och kvantitativa metoder
    • tillämpa en för materialet lämplig metod på ett mediematerial utifrån konkreta forskningsproblem
    • framställa och visuellt presentera vetenskapliga modeller, tabeller, figurer och diagram.

    Delkurs 4: Digitala mediekulturer (utgår från hösten 2024 och ersätts med delkurs om 5 hp)

    Under denna kurs fördjupas dina kunskaper om medier och kommunikation som vetenskapligt område, med särskilt fokus på digitala plattformar. Du kommer att möta några av våra forskare som föreläser om sina forskningsområden: suicidkommunikation, övervakningskultur och framtidens medier. Du får en introduktion till hur man kan tänka för att designa en vetenskaplig studie, och skriver en vetenskaplig text tillsammans med en studiekamrat.

    Efter delkursen förväntas du kunna:

    • redogöra för och diskutera aktuella praktiker och frågor i dagens digitala mediekulturer,- kritiskt reflektera över de centrala frågor, teorier och debatter som framväxten av nya medieteknologier hargett upphov till
    • redogöra för de specifika metoder som utvecklats för att studera internet och digitala medier i sitt sociala,kulturella och samhälleliga sammanhang,- söka, samla, värdera och kritiskt tolka information relevant för en mindre problemställning inom områdetdigitala mediekulturer
    • självständigt identifiera, formulera och lösa problem utifrån kunskap om tillämpliga metoder inom områdetsamt genomföra ett mindre skriftligt vetenskapligt arbete inom den givna tidsramen 
    • genomföra mindre analyser av innehåll och praktiker på internet utifrån de teorier och metoder som kursenbehandlar
    • skriftligt redogöra för och diskutera arbetets syfte, metod och resultat
    • muntligt och visuellt presentera sitt vetenskapliga paper inför grupp.

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och handledning.

    Seminarier och övningar är obligatoriska och kurskrav. Utformning av momenten som utgör kurskrav förtydligas i kursbeskrivning som informeras vid kursstart.

    • Strategisk kommunikation, 7,5 hp kurskrav: muntlig gruppresentation av workshop- och seminarieövningar.
    • Populärkulturella världar, 7,5 hp kurskrav: Två grupparbeten samt ett PM i grupp.
    • Metodologi 7,5 hp kurskrav: en tillämpningsövning i grupp som redovisas skriftligt och presenteras muntligt vid seminarium.
    • Digitala mediekulturer, 7,5 hp kurskrav: muntlig och visuell presentation av vetenskapligt paper (examinationsuppgiften) samt kamratopposition.

    Undervisning kan ske på engelska. För mer detaljerad information hänvisas till kursbeskrivningen. Kursbeskrivningen finns tillgänglig senast en månad före kursstart.

    Examination

    Strategisk kommunikation, 7,5 hp
    Delkursen examineras genom en skriftlig salstentamen.
    Populärkulturella världar, 7,5 hp
    Delkursen examineras genom skriftlig hemtentamen.
    Metodologi, 7,5 hp
    Delkursen examineras genom skriftlig salstentamen.
    Digitala mediekulturer, 7,5 hp
    Delkursen examineras genom ett skriftligt vetenskapligt paper.

    Examinator

    Länk till examinatorer vid våra utbildningar

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Behöver du talböcker? Det kan ta 8 veckor att läsa in. Beställ i god tid!

    Har du läs- och skrivsvårigheter exempelvis och har ansökt i NAiS och beviljats stöd kan du få tillgång till talbokstjänst. Viktigt att du kollar igenom kurslitteraturlistan och ser efter om kursböckerna och texter finns inlästa eller är i elektronisk form som kan läsas av talsyntes. Annars måste du beställa inläsning.

    Läs mer om talböcker här

  • Kursrapporter

  • Möt oss

    Möt våra studenter

    Så sa studenterna ...

    MKV II är en fördjupande kurs där du arbetar lite mer "hands on" och får göra mer egna analyser. I kursen varvas workshops och seminarier med föreläsningar. Nedan några studentcitat från 2023

    Uppgifterna uppmuntrar kreativitet...

    Lärarna var väldigt duktiga på att föreläsa

    Mycket bra handledare/handledning.

    Tydligt upplägg

     

    Hoppas att du också får samma upplevelse när du läst Medie- och kommunikationsvetenskap II hos oss.

    Vi ses!

     

  • Kontakt

    Studievägledare Institutionen för mediestudier
    Studentexpedition för medie- och kommunikationsvetenskap