AES internat 2023

Två intressant och roliga dagar är resultatet av AES-internat den 20 – 21 april 2023. Vi var cirka 50 personer som möttes på Foresta, Lidingö för att ägna oss åt att tala om och reflektera kring aktuella styrningsfrågor.

AES föreståndare Eva Wittbom inledde tillsammans med Fredrik Svärdsten och Maria Mårtensson. Efter att alla deltagare hade presenterat sig var det artificiell intelligens som stod på agendan vilket skapade många intressant diskussioner.

Koordinering av digitala samverkansprojekt: Vad händer när ingen styr?
En diskussion om distribuerade autonoma organisationer (DAO) och hur de styrs mot ett mål (eller misslyckande).
Claire Ingram Bogusz, docent vid institutionen för informatik och media, Uppsala universitet och forskare vid House of Innovation, Handelshögskolan, Stockholm.

Koordinering av digitala samverkansprojekt: Vad händer när ingen styr? (2427 Kb)

AI Act och myndigheten som innovationspartner
Presentationen omfattade den föreslagna AI-förordningen, AI Act, som ska vara gällande redan från 2026. Det ställer krav på alla myndigheter, men ger också spännande öppningar för myndigheter att bedriva och främja innovation tillsammans med privata aktörer.
Håkan Burden, forskare vid Research Institutes of Sweden, RISE
Susanne Stenberg, senior forskare och rättslig expert vid RISE

AI Act och myndigheten som innovationspartner (3054 Kb)

Innan kvällens middag fanns det tid för AES årsmöte.

Fredagsförmiddagen ägnades helt åt att tala om Styrningsdilemman vid implementering av jämställdhets- och likabehandlingsmål i myndigheter under ledning av Anne-Charlott Callerstig, forskare vid Centrum för feministiska samhällsstudier (CFS), Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet

Styrningsdilemman vid implementering av jämställdhets- och likabehandlingsmål (1439 Kb)

Foresta Hotell
Foresta Hotell Foto: Sten-Åke Stenberg/Mostphoto