Foto: Niklas Björling

Åsa Wikforss tar plats på stol sju i Svenska Akademien, en stol som tidigare innehafts av bland andra Selma Lagerlöf och Sara Danius.

Vad har du för relation till dem?
En av mina tidiga stora läsupplevelser var just Selma Lagerlöf. Jag sveptes med av Gösta Berlings saga som tonåring och sedan läste jag allt jag kunde komma över av henne. När det gäller Sara Danius har jag följt henne genom åren på kultursidorna och imponerats av hur hon kunde skriva om stor och ’svår’ litteratur på ett så engagerande, rakt (och ofta roligt) sätt samtidigt som hon fördjupade förståelsen av välkända texter.

Vad tänker du lyfta vid ditt inträdestal?
Det blir en filosofisk ingång. Jag kommer att prata om några företeelser som kännetecknar människan: språket, kunskapen och moralen. Jag kommer att lyfta fram att vi måste värna dessa och hur viktiga våra institutioner är för detta syfte – universitet, fria medier, rättsväsende, med mera. Eftersom min föregångare Sara Danius avgick ska det inte vara ett traditionellt hyllningstal men jag kommer givetvis att prata lite om henne också, särskilt med tanke på hennes bortgång.

Är du nervös inför talet?
Det är klart att jag känner mig lite nervös, det är ju ett ganska speciellt sammanhang. Men främst känner jag mig nog laddad och tycker det ska bli mycket spännande.

Vad ser du som Akademiens främsta uppgift idag?
Kulturinstitutioner av detta slag måste förstås fortsätta att utföra de viktiga uppgifter de historiskt haft (i detta fall, att värna vårt språk och litteraturen) samtidigt som de bör hålla kontakten med samtiden. Vi befinner oss i en brytningstid när det gäller kulturen – bokläsningen minskar, och det får konsekvenser för språket, samtidigt som alternativa källor tar upp allt större plats och vi inte längre självklart samlas runt vissa kulturuttryck. Det finns också krafter som aktivt försöker förvanska vårt kulturarv. En viktig uppgift är därför att finnas mitt i samhället, att lyfta vårt kulturarv och vara en motvikt till den minnesförlust som hotar när källorna fragmenteras.

Vad tror du att du främst kan bidra med i Akademien?
Vad gäller det konkreta arbetet får vi se, jag vet inte så mycket om det än men skulle tro att det snarare kommer att handla om arbete med sakprosan än med skönlitteraturen. Som filosof har jag vissa förmågor som jag tror kan komma till nytta, till exempel när det gäller reflektion och argumentation, men jag har ju också funderat mycket över kunskapens roll i samhället och tror att jag kan bidra med att göra Akademiens arbete mer synligt utanför Börshuset.

Vad ser du mest fram emot som ledamot?
Som sagt, jag vet inte riktigt vilka uppgifter jag kommer att få och därför avvaktar jag lite när det gäller att tänka framåt. Men det är klart att det ska bli spännande att få se hur en kulturinstitution av detta slag arbetar och att regelbundet få diskutera med ledande författare och tänkare.

Vad blir största utmaningen som ny ledamot?
En utmaning blir säkert att balansera tradition med förnyelse. Akademien har fått många nya ledamöter när jag börjar och det finns en möjlighet att förnya men det måste förstås göras på ett klokt sätt.

Hur kommer ledamotskapet att påverka din forskning och undervisning?
Jag hoppas att det inte påverkar så mycket. Genom åren har jag suttit på flera arbetskrävande forskningspaneler, till exempel The European Research Council, och har gjort en mängd andra ’services to the profession’ (som att vara redaktör för tidskrifter eller fungera som sakkunnig). Jag tackar nu nej till alla sådana uppdrag och tänker att arbetet i Akademien ersätter dem.

För några veckor sedan blev det klart att Fri tanke förlag, som Björn Ulvaeus och Sven Hagströmer står bakom, avsätter 80 000 kronor för att finansiera en pocketversion av Åsa Wikforss populärvetenskapliga bok ”Alternativa fakta. Om kunskapen och dess fiender” så boken kan erbjudas till ungdomar som går tredje året i gymnasiet.

Hur känns det att din bok erbjuds till gymnasister?
Det är förstås väldigt, väldigt roligt. Vi måste skydda oss mot det som nu pågår, den nya propagandan och hur den utnyttjar våra sårbarheter. Skolan har en unik möjlighet att arbeta med detta eftersom den når ut så brett och jag tror att min bok kan vara ett av redskapen i detta arbete. Så jag känner stor tacksamhet till Björn Ulvaeus och Sven Hagströmer för att de ville göra denna jättesatsning.

Se film med Åsa Wikforss: 150 sekunder om kunskapsresistens

Läs om Åsa Wikforss forskning om kunskapsmotstånd: Går det att motverka kunskapsmotstånd?

Vill du läsa fler artiklar om forskning och annat som händer vid Stockholms universitet? Prenumerera på Universitetets nyhetsbrev som kommer ut varannan vecka. Läs mer och prenumerera här.