Eliza Cedervall och Sten Wetterblad

– Hur känns det att ha fått priset som Årets Studentvän?
– Helt fantastiskt, och att ha fått det av studenterna själva är ju den bästa present man kan få. Den känslan är otroligt hedrande.

– Vad ser du som din stora insats i arbetet med att hjälpa Stockholms studenter?
– Vi träffar ju studenterna både på individnivå men också grupper av studenter i olika sammanhang. Vi märker många gånger att det går att hjälpa studenterna trots korta kontakter. De kommer med olika problem, och jag tror det är viktigt att man som student har någonstans att gå och prata. Vi jobbar också mycket förebyggande och med utåtriktade insatser, som stresshanteringskurser och första hjälpen-kurser. Vi formar kurser och insatser efter det behov som finns.

– Du som jobbat med studenthälsa i 27 år – hur mår studenterna idag?
– Det är en vanlig fråga vi får och den är ganska komplex. De som söker upp oss har ju alla någon problematik som de behöver hjälp med. Samtidigt visar forskning som visar på att psykisk ohälsa ökar bland unga vuxna, och dit hör ju studenterna. Men den stora studentpopulationen vet vi inte så mycket om. Det är en resursstark grupp, och de klarar mycket själva. Men när man fastnar i sin vardag och känner att man inte klarar stressen och pressen, då finns studenthälsan där för en. Här kan man prata om just det man har behov av att prata om.

– Vad är det som driver dig framåt i ditt arbete?
– Det är det bästa jobb jag har haft. Vi samarbetar med olika lärosäten, och jag möter studenter som kommer från både från den rent akademiska världen, och från de konstnärliga högskolorna, så jag får träffa så många studenter från olika håll. Det är otroligt berikande och lärorikt.