konferens partikelfysik

Den första plenarsessionen inleddes med ceremonin där European Physical Society's sektion för partikelfysik delade ut sitt stora pris till de experiment som förra året annonserade upptäckten av Higgsbosonen. Prisutdelare var Peter Higgs själv, tillsammans med Francois Englert som också är en av upphovsmännen till teorin om BEH-mekanismen, som förutsäger Higgs-partikeln. Efter prisutdelning följde ett föredrag där Peter Higgs gav bakgrunden till hur teorin om BEH-mekanismen växte fram.

Peter Higgs, professor emeritus vid University of Edinburgh. Foto: Terry Pritchard

Under de följande dagarna gavs ett stort antal plenarföredrag som summerade experimentella resultat och teoretiska framsteg inom partikelfysik och astropartikelfysik. Ett av dessa hölls av Sara Strandberg, universitetslektor vid Stockholms universitet och verksam i ATLAS-experimentet vid CERNs LHC-accelerator. Hon summerade vår nuvarande kunskap om den tyngsta av alla elementarpartiklarna - toppkvarken.

När CERNs vetenskapliga direktör på onsdag eftermiddag sammanfattade konferensen kunde han konstatera att de resultat som presenterats under den gångna veckan visade att standardmodellen för elementarpartiklar klarat alla tester med glans. Speciellt visar bokslutet över de första mätningarna av Higgs-bosonens egenskaper så här långt är i perfekt överensstämmelse med förutsägelserna från Standardmodellen.

Konferensen avslutades lämpligt nog av Gerard `t Hooft som delade 1999 års Nobelpris för ha lämnat avgörande bidrag till teorin för den elektrosvaga växelverkan, just den teori som har BEH-mekanismen som en av sina ingredienser. I sin presentation beskrev `t Hooft hur hans arbete hör samman med den teori som togs fram av bland andra Englert och Higgs och gav sedan en utblick mot de utmaningar som återstår inom partikelfysiken.

Konferensserien startade 1971 och ges vartannat år, senast den hölls i Sverige var 1987. Nästa konferens kommer att gå av stapel 2015 i Wien.

Text: Sten Hellman