Maria Lunusjkin och Selin Safer Demirbüker i byggstöket inför evenemanget.

Sedan några dagar är större delen av Allhuset avstängt, fönster förtäckta och utanför står byggstaket. Anledningen är att det i år är dags för Stockholms universitets studentkår att ordna Students’ Nobel NightCap, Nobelprisets inofficiella efterfest.
Sedan starten 1978 arrangeras denna fest varje år efter att Nobelbanketten avslutats den 10 december. Ansvaret alternerar mellan Stockholms universitets studentkår, Tekniska Högskolans studentkår, Medicinska föreningen (Karolinska Institutet) samt Handelshögskolans studentkår. I år har turen kommit till Stockholms universitet.

Nobelpristagare och studenter

Årets Nobelpristagare och alla andra gäster på Nobelbanketten är inbjudna till Students’ Nobel NightCap. Tillsammans med studenter och andra speciellt inbjudna som har möjlighet att köpa biljetter beräknas cirka 1 800 festdeltagare komma på årets evenemang, som pågår fram till fem på morgonen. När gästerna kommit innanför dörrarna erbjuds mat, dryck, dans på flera dansgolv, olika temarum, levande musik och annan underhållning.
– När du har köpt biljett ska du inte behöva betala för något mer inne på festen, allt ingår, säger Selin Safer Demirbüker som är en av två projektledare för årets evenemang.

Hemligt tema varje år

Students’ Nobel NightCap är känt för att varje år ha ett tema – och för att detta tema inte får avslöjas i förväg. När jag några dagar innan evenemanget besöker lokalerna får jag därför skriva under en blankett att inte avslöja vad temat är och detaljer som kan röja det. Att det pågår ett frenetiskt arbete i lokalerna med att få allt på plats är däremot ingen hemlighet. Studenter snickrar, målar, dekorerar, flyttar möbler med mera. Och då har arbetet bara påbörjats, bland annat återstår att tömma restaurangen i Lantis på möbler och att sätta in nytt möblemang. Arbetet pågår mellan klockan 7 på morgonen och tio på kvällen (och ibland även nattetid) under närmare en veckas tid.

Detta byggskede har då föregåtts av många månaders förberedelser. Totalt är det cirka 340 studenter från flera lärosäten i Stockholm som på frivilligbasis arbetar med evenemanget.
–  Genom att frivilligarbeta har studenter möjlighet att uppleva detta speciella arrangemang. Vi ser också att det är många internationella studenter som deltar i arbetet, säger Selin Safer Demirbüker.

Sponsring av mat och dryck

För att kunna genomföra Students’ Nobel NightCap krävs inte enbart frivilligarbetande studenter. Avgörande är också de företag som sponsrar evenemanget, främst genom att skänka mat, dryck och andra produkter och tjänster som behövs. Inne i Lantis står redan pallvis med läsk från ett stort bryggeri.  På festnatten kommer det att erbjudas såväl cateringmat som food trucks.

Selin Safer Demirbüker var med och arrangerade Students’ Nobel NightCap när det var vid Stockholms universitet 2015. Redan året efter kliade det i fingrarna och åren efter var hon med bakom kulisserna. För ett år sedan sade hon upp sig från sitt jobb för att tillsammans med Maria Lunusjkin ansvara för årets Students’ Nobel NightCap.
–  Jag gjorde det för att få erfarenhet och för att jag älskar evenemanget.

Vad ser du mest fram emot?
–  Att se reaktionerna från gästerna när de kommer hit och ser hur det ser ut i lokalerna. Just nu känns allt bra.

Men hon konstaterar samtidigt att hon och alla andra som jobbar med evenemanget kommer att vara ordentligt trötta efteråt. Och när festen är slut på onsdag morgon är inte arbetet slut. Under förmiddagen ska entrén till Aula Magna (där garderoben ska finnas) vara redo att ta emot besökare till en föreläsning. Den 12 december ska Lantis vara återställt för lunchservering.

Mer om Nobel Students’ Nobel NightCap

Students’ Nobel NightCap, SNNC, är fortsättningen efter Nobelbanketten den 10 december. Festen arrangeras av studentkårerna vid Stockholms universitet, Kungliga Tekniska högskolan, Karolinska Institutet och Handelshögskolans. Arrangemanget är vid respektive lärosäte vart fjärde år. Festen har arrangerats sedan 1978 och är nu en etablerad del av Nobelveckan. Journalister bjuds inte in och fotograferingsförbud råder. Eventet kantas av ett hemligt tema som avslöjas först när gästerna kliver in i lokalen.

Text och foto: Per Larsson