Johan Rockström. Foto: M. Axelsson/Azote

Bland tidigare utsedda finns bland annat Jeremy Leggett och Tim Jackson från Storbritannien, Peggy Liu från Kina, tidigare presidenten Anote Tong från Kiribati och Amazon Watch-grundaren Atossa Soltani. Samtliga har visat ett starkt engagemang för frågor om framförallt klimatförändringar och omställning.

”Vi är hedrade över att Johans vältaliga och övertygande röst nu finns med i institutets lilla men kraftfulla grupp av ledare som i mitten av sina karriärer försöker åstadkomma betydande förändringar. De utmaningar vi står inför globalt kräver exceptionella vuxna i rummet”, säger Mark Prain från Hillary Institute.

Institutet grundades av Sir Edmund från Antarktis i januari 2007 tillsammans med före detta premiärministern Helen Clark från Nya Zeeland och filantropen Jan Cameron. Syftet med verksamheten är att uppmärksamma, belöna och uppmuntra ledare som kan ge svar på utmaningar som klimatförändringar, fattigdom, sjukdomar, fred och rättvisa.