George Smith, en av nobelpristagarna i kemi 2018 föreläser
George P. Smith, en av nobelpristagarna i kemi 2018

I sin föreläsning berättade George P. Smith bland annat om fagdisplay, den metod han utvecklade 1985 och som var anledningen till att han i år tilldelades nobelpriset i kemi. Metoden utnyttjar bakteriofager (virus som infekterar bakterier) för att ta fram nya proteiner.

Årets andra nobelpristagare i kemi, Gregory Winter använde senare metoden för att ta fram ett läkemedel som idag används mot ledgångsreumatism, psoriasis och inflammatoriska tarmsjukdomar. Läkemedlet godkändes 2002 och metoden har efter det även skapat antikroppar som kan neutralisera gifter, motverka autoimmuna sjukdomar och bota spridd cancer.

Ett ödmjukt geni med ett gott hjärta

Innan föreläsningen fick publiken veta att George P. Smiths studenter har beskrivit honom som ”ett ödmjukt geni med ett gott hjärta”. Under föreläsningen och frågestunden var det lätt att förstå varför. Nobelpristagaren skämtade med publiken och verkade trivas i rollen som lärare.

Efter föreläsningen pratade George Smith med några doktorander
Efter föreläsningen pratade George Smith med några doktorander från publiken.

– Jag har ägnat mycket tid åt att sekvensera protein. Om någon funderar på att ge sig in på den banan så råder jag er att tänka om, skämtade han.

Att undervisa är intellektuellt stimulerande och utvecklande, svarade George P. Smith, på frågan om vikten av att undervisa som forskare. Han förklarade att det kräver en stor förståelse för ett ämne att introducera det för personer som inte kan något om det. Han tillade också att han ser det som de erfarnas plikt att utbilda dem som är unga och oerfarna.

Intresset för kemi började i ett intresse för djur

Som liten var George P. Smith intresserad av djur och släpade ofta iväg sina föräldrar till djurparken i New York. Där kunde han stå länge och titta på krokodilerna och ormarna, trots att de knappt rörde på sig. När han började på högskolan läste han biologi men blev med tiden mer och mer intresserad av kemi.

– Det logiska matematiska tänkandet tilltalade mig, så jag övergav ormarna. Jag hade faktiskt några ormar som husdjur i vuxen ålder, men det förblev en hobby.

Ha inte som mål att vinna stora priser

På frågan om han hade några råd till unga forskare svarade nobelpristagaren först skämtsamt att när man har vunnit nobelpriset förväntas man vara expert på allt. Men sedan blev han allvarlig.

– Fortsätt att vara exalterad över vad du gör. Glädjen i ditt arbete kommer rädda dig från alla misslyckanden du kommer att tvingas genomlida. Se till att lägga märke till de små sakerna i ditt arbete och försök uppskatta dem.

– Det är riktigt dumt att ha som mål som forskare att vinna stora priser, för chansen att du lyckas är väldigt liten. Och det är inte vad som i slutändan kommer skänka dig störst glädje. Att du till exempel är högaktad inom den akademiska världen inom ditt ämne, eller att du känner att du har uppnått saker inom ditt forskningsområde, det är sådant som framförallt kan ge dig glädje och tillfredställelse.

Om George Smith

George P. Smith föddes 1941 i Norwalk, USA, och doktorerade 1970 vid Harvard University. Han är idag professor emeritus vid University of Missouri. Enligt Kungliga vetenskapsakademin, som utser pristagarna, har årets tre nobelpristagae i kemi alla på sätt och vis bemästrat evolutionens kraft. De har tagit kontroll över evolutionen och nyttjat den för ändamål som gör stor nytta för mänskligheten.

Nobelpristagaren i fysik besökte Stockholms universitet

Se årets Nobelföreläsningar med nobelpristagarna i fysik, kemi och ekonomiska vetenskaper. Föreläsningarna hölls traditionsenligt i Aula Magna på Stockholms universitet.

Part of the organizing committee (left to right) Sara Kosenina, Markel Martinez Carranza (in the back), Eloy Vallina Estrada, Nobel Laureate George Smith, Joan Patrick, Hannah Dawitz, Theresa Kriegler.