Albano kommer att blir arbets- och studieplats för 15 000 studenter och forskare, och 1000 student- och forskarbostäder planeras. Genom Albano binds universiteten ihop med varandra och med staden, men för att detta ska fungera behövs väl fungerande kollektivtrafik och transportmöjligheter. Frågan är central för såväl universitetens som för stadens och regionens utveckling. Bristfälliga transportförbindelser leder till att lärares, forskares och studenters möjligheter till nya möten och samarbeten begränsas.

Rektorerna ser flera frågor som behöver utredas: en tunnelbanestation vid Albano, utveckling av persontrafik på Värtabanan, eller möjligheten med en nedgrävd Roslagsbana med en station i Albano. Parallellt måste givetvis befintliga kommunikationsmedel som buss- och T-baneförbindelser samt cykel- och gångförbindelser utvecklas.

Stockholms universitet, Karolinska institutet och KTH har tillsammans med SSCO och Akademiska Hus tagit fram underlag kring stärkt fysiskt samband. I arbetet har det ingått resandeunderlag, aktuell planering kring infrastruktur för resande i området och en omvärldsanalys om internationell utveckling kring universitetsområden i storstadsregioner. Förhoppningen är att detta ska fungera som underlag för fortsatt diskussion och planering av transportförbindelserna till Albano.