Pär Frohnert. Foto: Anders Ståhlberg

Att frivilliga hjälper flyktingar är ingen ny företeelse. Trots en restriktiv svensk flyktingpolitik i början av andra världskriget speglade den inte alltid opinionen.

”Ofta glöms det bort att det också fanns en antifascistisk och flyktingvänlig opinion även utanför de judiska kretsar som försökte hjälpa sina trosfränder. De här uppfattningarna återfinns inom delar av arbetarrörelsen, bland kommunisterna, hos vissa liberaler och inom folkrörelser som till exempel frikyrkorna” skriver Pär Frohnert, Universitetslektor vid Historiska institutionen vid Stockholms universitet, på Dagens Nyheters kultursidor.

Pär Frohnert forskar om flykting- och migrationshistoria under 1900-talet och ger ett historiskt perspektiv på svensk flyktingpolitik.

Läs hela artikeln på Dagens Nyheters webb.

Mer om Pär Frohnerts forskning.