Erik Haag och Lotta Lundgren

– Vi är tacksamma och såklart hedrade att bli uppmärksammade av den akademiska världen. Vi har lärt oss jättemycket av alla de experter som varit med i programmet, de har varit en stor del av serien. Inte minst Richard Tellström, vår egen "hushistoriker" som är själva spindeln kring vilken vi spinner programmet, säger Karin af Klintberg, producent för Historieätarna.

Richard Tellström, universitetslektor vid Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap har även varit historisk redaktör för årets julkalender, som precis som Historieätarna leds av Lotta Lundgren och Erik Haag.

Motiveringen till årets ugglepris lyder: ”För kreativt och nyskapande främjande av intresse för mänskliga förhållanden genom historien, riktat till stora och små, och för att, genom maten, även ha lyft barnens roll i historien. Med Erik Haag och Lotta Lundgren som förgrundsgestalter, samt en pålitlig grupp kunniga individer från en mångfald av humanistiska vetenskaper, har TV-programmet Historieätarna presenterat humaniora för en bredare allmänhet, och inte minst för en ny generation.”

Haag avhoppad student

Programmet har sänts i två säsonger på SVT och det blir en tredje och sista säsong 2016. Den populära programledarduon Lotta Lundgren och Erik Haag är glada över utmärkelsen.

– Det är särskilt roligt för mig som är en gammal högskoledrop-out. PS är det nån som vill köpa kurslitteratur till A-kursen i ekonomisk historia? Har både Dillard och Boserup i halvbra skick, säger Erik Haag.

– Jag har kontaktats av två stora universitet som berättat att ansökningarna till historieprogrammen har ökat, vilket de själva tror hänger ihop med Historieätarnas genomslag, säger Lotta Lundgren.

Priset delades ut i samband med Humanistiska föreningens årliga Ugglemiddag på Gula Villan på Frescati lördag 28 november.