Alarmerande rapporter om Golfströmmen får mothugg

Léon Chafik, forskare på Meteorologiska institutionen Stockholms universitet, gästade TV4 Nyhetsmorgon.

Golfströmmen är på väg mot en kollaps, menar ett flertal alarmerande rapporter.
Men det är Léon Chafik, Havs- och klimatforskare, kritisk till.

– Det finns en försvagning fram till år 2100 men ingen fullständig kollaps, säger han i Nyhetsmorgon.

Klimatförändringarna innebär att världens oceaner blir allt varmare. Globalt har ytvattentemperaturen legat på rekordnivåer sedan förra våren. I Nordatlanten var temperaturen tre grader över snittet i slutet av 2023.

– Haven absorberar väldigt mycket av den extra värmen som finns i atmosfären. Och faktum är att 90 procent den extra värmen som genereras av växthusgaser tas upp av haven, säger Léon Chafik, Havs- och klimatforskare vid Stockholms universitet.

Varmare hav generar i fler och kraftigare värmeböljor – även ute till havs.

– Man har sett att dessa böljorna varar mycket längre, är mer intensiva och sträcker sig djupt ner i vattnet. Det betyder att det marina ekosystemet kan komma till skada, leda till korallblekning och även orsaka stress hos marina djur. (text från TV4 nyheter på www.tv4.se)

Läs mera och se klippet på www.tv4.se