Forskaren om regeringens språkpolitik: ”Man tar sig för pannan”
Den nya regeringen vill utreda modersmålsundervisningen – för att den inte negativt ska påverka elevernas kunskapsutveckling i svenska. Den motiveringen får språkforskaren Linus Salö att rynka pannan. – Det bygger på en daterad uppfattning, säger han till SVT Sápmi.
![Linus Salö](/polopoly_fs/1.633498!/image/image.jpeg_gen/derivatives/landscape_690/image.jpeg)
Enligt Tidöavtalet vill den nya regeringen tillsätta en utredning om modersmålsundervisningen. Det för att den ”inte negativt ska påverka integration eller elevens kunskapsutveckling i svenska språket”.
Språkforskaren Linus Salö, docent i tvåspråkighet vid Stockholms universitet, ser här resterna av den gamla teorin om halvspråkighet som forskare kritiserade redan på 1970-talet.
– Det här begreppet kommer från en tid då man trodde det fanns skadliga former av tvåspråkighet. Det är ett dåligt och ovetenskapligt begrepp.
Läs hela artikeln på SVT Nyheter/Sápmi:
Forskaren om regeringens språkpolitik: ”Man tar sig för pannan”
Senast uppdaterad: 3 november 2022
Sidansvarig: Centrum för tvåspråkighetsforskning