Åtta dimensioner av akademiskt lärarskap
Ett resonemang som kan fungera som utgångspunkt för vidare reflektion och utveckling av ditt akademiska lärarskap.
![](/polopoly_fs/1.683263!/image/image.jpg_gen/derivatives/wideBanner_1468/image.jpg)
Vad är akademiskt lärarskap? Under ett antal workshoppar med erfarna lärare och pedagogiska kontaktpersoner vid Stockholms universitetet har åtta dimensioner av lärarskap i akademin prövats och diskuterats. Resultatet presenteras i form av en kub. Kuben är en inspiration och påminnelse om det akademiska lärarskapets möjligheter och utveckling.
Akademiskt lärarskap bygger på tre nivåer
![](/polopoly_fs/1.686138!/image/image.jpg_gen/derivatives/wideBanner_1468/image.jpg)
De åtta dimensionerna
1. Ämnesexpert och guide
Du omsätter ämneskunskaper i undervisningspraktik genom att till exempel:
![Figur 1: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Ämnesexpert och guide.](/polopoly_fs/1.715138!/image/image.jpg_gen/derivatives/wideBanner_1468/image.jpg)
- Anpassa undervisningen till rätt nivå
- Ta reda på vad studenter tycker är svårt
- Ge studenter stöd och tillgång till lärresurser
2. Förebild och mentor
Du antar ett professionellt förhållningssätt till undervisning genom att till exempel:
![Figur 2: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Förebild och mentor.](/polopoly_fs/1.715152!/image/image.jpg_gen/derivatives/wideBanner_1468/image.jpg)
- Vara en förebild för kollegor och studenter
- Vara förberedd och tydlig
- Kommunicera syfte och mål
- Arbeta medvetet med värderingar, beteende och etik
3. Studentcentrerad
Du sätter studenters perspektiv och behov i centrum genom att till exempel:
![Figur 3: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för Studentcentrerad undervisning](/polopoly_fs/1.715156!/image/image.jpg_gen/derivatives/wideBanner_1468/image.jpg)
- Bygga vidare på studenters intressen
- Skapa ett inkluderande, öppet och tryggt klimat
- Aktivera studenterna att bearbeta innehållet
4. Examinator
Du antar ett professionellt förhållningssätt till examination och utvärdering genom att till exempel:
![Figur 4: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Examination.](/polopoly_fs/1.715160!/image/image.jpg_gen/derivatives/wideBanner_1468/image.jpg)
- Synliggöra studenters progression i återkoppling
- Bedöma studenters lärande i relation till lärandemålen
- Ge studenter tillfälle att öva på färdigheter som examineras
5. Kursutvecklare
Du bidrar till att skapa och utveckla kurser genom att till exempel:
![Figur 5: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Kursutveckling.](/polopoly_fs/1.715161!/image/image.jpg_gen/derivatives/wideBanner_1468/image.jpg)
- Designa läraktiviteter och examination i relation till kursens lärandemål
- Kontinuerligt utvärdera och utveckla kurser och program
- Identifiera områden att utveckla i kurser och program
6. Reflekterande praktik
Du utvecklar systematiskt det egna lärarskapet genom att till exempel:
![Figur 6: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Reflekterande praktik.](/polopoly_fs/1.715163!/image/image.jpg_gen/derivatives/wideBanner_1468/image.jpg)
- Reflektera över sin roll som lärare
- Problematisera olika faktorer i undervisningens utfall
- Ha en tydlig plan för sin pedagogiska kompetensutveckling
7. Pedagogisk ledare
Du driver pedagogiskt förändringsarbete genom att till exempel:
![Figur 7: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Pedagogiskt ledarskap.](/polopoly_fs/1.715164!/image/image.jpg_gen/derivatives/wideBanner_1468/image.jpg)
- Ansvara för utbildningsverksamhet i kurser eller program
- Ta initiativ till och driva pedagogiskt utvecklingsarbete
- Utveckla den pedagogiska kulturen på institutionen
8. Utforskande lärarskap
Du bidrar till spridning och kollegial utveckling genom att till exempel:
![Figur 8: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Utforskande lärarskap.](/polopoly_fs/1.715165!/image/image.jpg_gen/derivatives/wideBanner_1468/image.jpg)
- Systematiskt utforska den pedagogiska praktiken
- Dela med sig av pedagogiska erfarenheter
- Sprida och länka undervisning till pedagogisk forskning
Läs mer
Kontakt
Senast uppdaterad: 16 februari 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning