Här är 28 workshoppar att se fram emot i höst

AI, examination, handledning, akademisk litteracitet, studentaktiverande undervisning, ALC-salar, video, teambaserat lärande och samverkansinlärning.

En rad högskolepedagogiska workshoppar för universitetslärare att se fram emot i höst – från hur du hanterar AI i undervisningen till hur du får studenterna att läsa kurslitteraturen.

I ett varierat workshop-utbud om undervisning och lärande i högre utbildning kan både erfarna universitetslärare och nybörjare hitta kompetensutveckling, som stödjer dig som undervisar i att vara en reflekterande praktiker med studenters lärande i fokus under hela din karriär. Workshopparna hålls på svenska eller engelska. Ofta kan gruppdiskussioner hållas på valfritt språk.

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning.

Program hösten 2024

September
10 september: Teaching in English—strategies when teaching in a non-native language
Få hjälp att reflektera över dina undervisningsstrategier med hänsyn till undervisningsspråket och hur dessa relaterar till studenternas lärande.

20 september: Encouraging student engagement through interactive lectures
How to encourage student activity and engagement during lectures in order to support students' learning.

23 september: Att undervisa i språk för heterogena grupper
Hur kan du planera din undervisning för att möta de utmaningar som heterogena undervisningsgrupper i språk kan innebära?

25 september: Aktivitetsbaserat lärande i universitets ALC-salar
För dig som använder kollaborativt lärande i din undervisning eller är intresserad av att pröva denna undervisningsmetod

25 september: Stötta doktoranders skrivande
Hur blir dina doktorander kompetenta forskningsskribenter? Nya perspektiv, idéer och verktyg till din handledning.

1 oktober: Exploring AI text generation for teaching and learning
Perspektiv på möjligheter och begränsningar med AI-genererad text samt praktiska färdigheter för att använda AI-verktyg.

1 oktober: Variationer av muntlig examination
Ta del av exempel och pröva tillsammans med andra hur det kan fungera i dina kurser.

3 oktober: Use the right digital tool for your teaching
Upptäck digitala verktyg som ökar dina studenters lärande och hur du använder dem i just din kurs.

7 oktober: Academic Integrity and Artificial Intelligence
Hur hjälper vi våra studenter att skriva, citera och tänka själva?

9 oktober: Hur intygar man pedagogiska meriter?

11 oktober: ABC-metoden för kursdesign
Välbeprövad metod för kursdesign. Skapa bra struktur och inspirerande läraktivter som stödjer studenters lärande

15 oktober: Skapa kognitiv och social närvaro i undervisning online

16 oktober: Introduktion till teambaserat lärande
En metod för aktivt lärande med stor genomslagskraft inom utbildningsämnen så skilda som ekonomi, psykologi, fysik, medmera.

16 oktober: Färre avhopp, högre betyg och djupare kunskaper
Introduktion till samverkansinlärning, en pedagogisk modell som hjälper studenter att lyckas

18 oktober: Hantera AI i språkundervisning
En workshop som tar avstamp i aktuell högskoleinriktad språkdidaktisk forskning.

23 oktober: Get a hold on AI search tools for teaching and learning
Bli bättre rustad för att ta välgrundade beslut om hur AI-verktyg används och integreras i din forskning och undervisning

23 oktober: How to design learning activities in an ALC classroom
Lär dig använda både studentaktiverande undervisningsmetoder och tekniken i universitetets nybyggda ALC-salar.

5 november: Pedagogisk skicklighet — hur den beskrivs, styrks och bedöms

Vad är pedagogisk skicklighet? Hur kan den beläggas av sökande och hur bedöms den av sakkunniga? Hur tas detta tillvara i lärarförlags- och docenturnämnder, samt av ansvarig prefekt?

8 november: Pedagogiska principer i praktiken
Träna färdigheter som ökar studenters lyssnande och lärande vid dina seminarier.

13 november: Video i dina kurser — skapa bättre filmer med redigering
Att kunna redigera är den superkraft som ger dig total kontroll över din videoproduktion. Du kommer att kunna kommunicera effektivare och mer professionellt med dina studenter, och du kommer att kunna planera dina filmer bättre.

14 november: Seminariet som undervisningsform
Hur organiserar och leder du ett bra seminarium där dina studenters lärande är i fokus?

20 november: Kunskap och bildning för en hållbar värld
Utveckla undervisning som främjar en hållbar ekologisk, ekonomisk och social framtid. Inkludera hållbar utveckling i din undervisning.

21 november: Ethics of AI tools for teaching and learning
Hur kan vi balansera riskerna och fördelarna med att integrera AI i vår undervisning?

22 november: Basera din språkundervisning på uppgifter
Skapa aktiviteter som gör att språkstudenter utvecklar förmågan att kommunicera på målspråket i autentiska situationer

27 november: Strategies for successful supervision
Att handleda studenter är en utmanande uppgift. Inspiration, verktyg och möjlighet till erfarenhetsutbyte med kollegor

28 november: Peer learning for student engagement
Använd kamratgranskning för engagemang och bedömning. Workshop på engelska för lärare och kursledare.

December
2 december: Athena som pedagogiskt verktyg
Hur Athena kan bli tydlig och stringent samt mer transparent för studenterna. inspiration och möjlighet att själv pröva Athenas möjligheter.

6 december: Examinera i AI-tider
Utmaningar som kommer med AI och möjliga lösningar för att möta dagens behov av varierad och kontinuerlig bedömning

Workshoppar är meriterande

Bygg på din pedagogiska meritportfölj. Delta i tre workshoppar och skriv en reflekterande text om ett eller flera av dessa ämnen som en del i din professionella utveckling som universitetslärare. Arbetet motsvarar 1,5 hp behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.

Kontinuerlig meriterande kompetensutveckling — så här gör du