Digitala stödsystem i undervisning

Stockholms universitet erbjuder sina lärare ett antal digitala stödsystem som med fördel kan användas för att utveckla och effektivisera undervisningen. 

 

Lärplattformen Athena (It´s Learning)

Athena är Stockholms universitets webbaserade lär- och samarbetsplattform där du som lärare kan planera, organisera och genomföra pedagogiska inslag i dina kurser. Här kan du bland annat kommunicera med dina studenter i kursen via meddelandefunktion och anslag, skapa pedagogiska samarbetsytor via diskussionsforum och delade dokument eller skapa inlämningsuppgifter, quiz och digitala tentor.

Flera aktörer bidrar på olika sätt för att stödja dig som lärare att skapa kurser i Athena. För att kurserna på bästa sätt ska underlätta studenters lärande antar vi här ett pedagogiskt perspektiv vid kursdesign i Athena och lyfter resurser som kan hjälpa dig nå det målet.

Universitetets IT-avdelning arbetar kontinuerligt med att stödja utvecklingen av systemets funktionalitet, som görs av leverantören Itslearning. IT-avdelningen informerar också löpande om allmän information, hjälpdokument och ger utbildningstillfällen med mera. IT-avdelningen ger även manuell support om så behövs. Mycket material som är till hjälp för användning av systemet finns även i Athena under menyn "Support".

IT-avdelningen informerar om Athena

Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) stödjer den pedagogiska processen när du som lärare ska utforma undervisning som utnyttjar tekniska system. CeUL har fortlöpande en rad aktiviteter om utveckling av undervisning med anknytning till Athena. Här har vi samlat information om det stöd vi erbjuder:

Högskolepedagogiska fördjupningskursen Digitala kompetenser för undervisning

Hur kan du använda digital verktyg i undervisningen för att öka dina studenters lärande och motivation? Lär dig värdera hur digitalisering påverkar dina studenters förväntningar på undervisningen, och hur du värderar och använder digitala stöd på ett pedagogiskt sätt. I kursen används exempel från Athena och kursdeltagarna lär sig utnyttja olika typer av stöd som systemet kan ge. Kursen motsvarar 3 hp i högskolepedagogik och ingår i CeUL:s kursutbud.

Fördjupningskurser

Workshoppar med högskolepedagogiskt perspektiv för Athena

I CeUL:s ordinarie workshopsutbud hittar du varje termin olika workshoppar som har ett Athena-relevant innehåll.

Aktuellt workshop-utbud

I Athena finns en integrerad funktion där du som lärare kan skapa pedagogiska och tillgängliga planeringar för en kurs. I en planering kan du samla och strukturera kursinformation, kursmaterial och läraktiviteter på ett sätt som synliggör lärprocesser och underlättar både din egen undervisning och studenternas studier.

Framgångsrika lärares arbete karaktäriseras ofta av att de på effektiva sätt besitter förmågan att strukturera upp och tydliggöra sin undervisning och sitt undervisningsmaterial. Lärandet blir nämligen endast synlig om studenterna själva vet vad som ska göras och hur de ska göra det.

Om du vill börja använda planeringsfunktionen i Athena, kan det vara en god idé att först ta del av några goda exempel på hur en planering kan se ut i Athena och hur de kan användas. SU:s Digitala lärande-team har skapat tre olika planeringar i Athena som du kan ta del av. 

Låt dig inspireras! Så här gör du för att ta del av exempelkurserna:

  1. Logga in med ditt universitetskonto på Athena: https://athena.itslearning.com
  2. Klicka på rubriken Kurser i menyn och välj därefter Alla kurser, och sedan Kurskatalog för siten (som du hittar i övre högra hörnet på skärmen).
  3. I kurskatalogen kan du nu leta upp eller söka efter CeUL Exempelkurs 1, CeUL Exempelkurs 2 samt CeUL Exempelkurs 3 och välja den exempelkurs du vill anmäla dig till. Om du vill anmäla dig till samtliga exempelkurser så gör du om detta steg för varje ny kurs.
  4. På sidan som öppnas klickar du på den gröna knappen ”Anmäl dig till kursen”. 
  5. Du kommer nu att se den exempelkurs som du anmält dig till i din kurslista på startsidan i Athena. Klicka på kursen och låt dig inspireras.

Skapa en egen planering i din kurs

När du ska börja använda planeringsfunktionen i din egen kurs är IT-avdelningens supportsidor ett bra tekniskt och praktiskt stöd för att komma i gång. Där får du stöd med allt från att skapa en planering till att kopiera den till en annan kurs. Supportmaterial om planeringsfunktionen finns i Serviceportalen.

I universitetets Serviceportal finns ett antal resurser som hjälper dig lägga upp en kurs i lärplattformen Athena. Här några exempel på hur dessa resurser kan se ut.

Skapa en digital studiemiljö med Athena

Det finns många möjligheter att skapa en god studiemiljö med en digital lärplattform som Athena. Men det är alltid viktigast hur du som lärare lägger upp undervisningen, det gäller att du som lärare fundera igenom hur du får ut det mesta av det aktuella digitala verktyget.

Individuell handledning i Athena

En grupp lärare/administratörer kan boka 1─2 timmars handledning i Athena. Minst tre deltagare och max sex deltagare behövs för att handledningstillfället ska kunna genomföras. Dessa tillfällen ges inte på någon fast tid/plats, utan bestäms i samråd med er och supportpersonal vid IT-avdelningen. Boka med god framförhållning då det kan vara svårt att hitta en passande tid i kalendern med kort varsel. Du beställer handledning via det ospecificerade beställningsformuläret i Serviceportalen.

Videoguider och instruktionsdokument om Athena

I Serviceportalen har IT-avdelningen skapat ett stort antal videoguider och instruktionsdokument som underlättar användningen av Athena.

Instruktionsmaterialet går igenom

  • Behörighet
  • Kommunikation
  • Grupphantering
  • Planering
  • Inlämningsuppgifter
  • Verktyg
  • Övrigt

Om Athena på Medarbetarwebben

Supportsidor om Athena i Serviceportalen

Ett sätt att utveckla din undervisning är att i Athena använda ”designmönster”. Vi har samlat ett antal olika designmönster i universitetets öppna Stockholm University Data Repository (skapat i Figshare), fritt för dig att inspireras av och använda. Dessa designmönster är framtagna av lärarkollegor och unversitetspedagogiska utvecklare vid SU.

Det finns många olika sätt att använda Athena. Man kan använda det som ett bibliotek för material man vill att studenterna ska ha tillgång till, samlingspunkt för delande av information och kommunikation och så vidare. Man kan också använda Athena på mer avancerade sätt. Varje sätt som används kan man uttrycka i termer av "design". När många användare använder ungefär samma slags design kan man kalla det "designmönster".

I databasen är områdena indelade i tre delar; inför, under och efter kursen.

Områden det finns designmöster för — några exempel

Uppgifter och examination

  • Låt studenterna göra filmer som inlämningsuppgift i Athena
  • Att skapa digitala instuderingsfrågor

Kommunikation och information om kursen

  • Ge studenterna en snabb överblick över kursens struktur i Athena
  • Att lägga till och använda lärandemål i Athena
  • Engagerande lärmiljö

Hur skapar man gemensamhetskänsla hos studenter online?

  • Så här kan man arbeta med diskussionsforum i Athena
  • Hur kan man organisera studenternas samarbete i Athena?
  • Att få studenterna att samarbeta i studentpar
  • Hur får man studenter engagerade i nätbaserade miljöer?
  • Hur får man studenterna att samarbeta i grupper utan insyn i varandras grupper?

Kommunikation under kursen

  • Hur följer man studenternas framsteg i kursen på Athena?
  • Så här kan lärare samarbeta kring en kurs i Athena
  • Hur kan man optimera informationsflödet i Athena?

Kursutveckling

  • Hur kan man förbättra undervisning i Athena baserat på studentengagemang?
  • Så här kan man följa upp studenternas aktivitet i Athena

Öppna tillgängliga designmönster

CeUL-torget är en arena i Athena där universitetslärare kan diskutera undervisning. Här hittar du tips, verktyg och relevant forskning och kan dela med dig av dina egna erfarenheter till dina kollegor. Alla anställda vid universitetet är välkomna att bidra eller läsa. Ju fler vi är som bidrar desto intressantare blir denna plats. Var och en av oss har många olika undervisningsupplägg och olika tekniska lösningar.

Så här hittar du till CeUL-torget i Athena

  • Logga in med ditt universitetskonto på sidan: https://athena.itslearning.com
  • Klicka på menyn Kurser och välj där Alla kurser, och sedan Kurskatalog för siten (funktionen dyker upp på högra sidan av skärmen).
  • I kursmenyn väljer du kursen: CeUL-torget
  • I fönstret som öppnas upp klickar du på gröna knappen ”Anmäl dig som deltagare”
  • Nu är det klart. Du kommer att se CeUL-torget i din lista på startsidan över kurser du har i Athena. Klicka på kursen. Välkommen!

Lathund: Anmäl dig till kurs CeUL-torget (271 Kb)

 

E-mötestjänsten Zoom

Zoom är en E-mötestjänst som erbjuds all personal med universitetskonto på Stockholms universitet. Det är ett användarvänligt verktyg som gör det enkelt att anordna lektioner och möten online, oavsett var du befinner dig. I Zoom finns många pedagogiska funktioner som till exempel chatt, breakout rooms, responssystem och digital whiteboard. Det är även möjligt att dela sin skärm på ett smidigt sätt så att dina studenter kan se din presentation samtidigt som du pratar.

Logga in på Zoom

Användarstöd om Zoom på Medarbetarwebben

Tio tips som gör din Zoom-undervisning mer tillgänglig

 

Videotjänsten Kaltura

Videotjänsten (Kaltura) är en mediaplattform som erbjuds inom Stockholms universitet för att verksamheten lättare ska kunna producera ljud- och videoinspelningar, samt distribuera dessa via video.su.se eller via lärplattformen Athena. I videotjänsten finns även möjlighet till enklare redigering samt en funktion för att "bädda in" quizfrågor i din undervisningsfilm.

Logga in i Videotjänsten

Om Videotjänsten på Medarbetarwebben

Se supportsidor om Videotjänsten i Serviceportalen

 

Examinationsverktyget Inspera

Här hittar du resurser som ger dig stöd i ditt arbete med examinationstjänsten Inspera.

Stockholms universitets verktyg för digitala examinationer är Inspera

På denna sida