Använd digitala verktyg för examination
En digital examination är en examination som utförs via dator eller annan digital enhet på campus eller online. Inlämning kan ske anonymt eller med namn.
Vid Stockholms universitet ska alla salstentamina (inklusive skriftliga duggor) anonymiseras. Examinator måste dock ta del av namnen på provdeltagarna i slutskedet av examinationen så att ett eventuellt jäv kan upptäckas och för att ett myndighetsbeslut (betygsbeslut) ska kunna fattas.
s. 20 i Regler för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Stockholms universitet.
Använd digitala verktyg för examination
Digital examination på campus
Tentamensservice samordnar digital tentamen i SU:s centrala skrivsalar. I dagsläget finns cirka 500 tentamentsplatser på campus.
I Språkstudion kan du examinera dina studenter på en mängd olika sätt. Digitalt eller analogt, med ljud eller bild, med text eller tecken, i realtid eller med inlämning. Det finns ca 40 platser i Södra huset, hus E.
Digital examination online
Examination i Athena
Verktyget Uppgifter i Athena kan hantera både individuella uppgifter och gruppuppgifter. Plagieringskontroll kan aktiveras. Anonym inlämning är möjlig i Athena men rekommenderas inte eftersom avanonymisering är förknippad med vissa utmaningar, speciellt om det är många studenter i en kurs.
Examination i Inspera
Inspera är det digitala examinationsverktyg som Stockholms universitet använder. Inspera är en tjänst du beställer via Serviceportalen och stödjer allt från essäfrågor, flervalsfrågor, kamratbedömning, öppen tentamen, hemtentamen, bedömning och anonymisering. OBS! Du behöver gå kurs i att använda Inspera innan du kan beställa.
Testa verktygen innan tentan
Vad är viktigt att tänka på för lärare när det gäller digitala examinationer? Cormac McGrath, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, som arbetar vid Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL), delar med sig av några tips.
Tips och råd om ordna digital tenta
Läs mer
- Biggs, J. &C. Tang (2007). Teaching for Quality Learning at University. SRHE & Open University Press, Buckingham.
- Boevé, A. J., Meijer, R. R., Albers, C. J., Beetsma, Y., & Bosker, R. J. (2015). Introducing computer-based testing in high-stakes exams in higher education: results of a field experiment. PloS one, 10(12).
- Carroll, J., & Zetterling, C. (2009). Guiding students away from plagiarism. KTH Learning Lab.
- Millard, S., & Chavez, B. (2012). Writing Multiple Choice and True/False Exam Questions. A Good Practice Guide. Lecture Notes).
- McConnell, D. A., Steer, D. N., & Owens, K. D. (2003). Assessment and active learning strategies for introductory geology courses. Journal of Geoscience Education, 51(2), 205-216.
Text: Stefan Karlsson
Senast uppdaterad: 18 juni 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning