Matematik kan vara mer eller mindre integrerat med karaktärsämnen på de yrkesförberedande programmen. Eleverna kan när de arbetar visa både sina kompetenser inom karaktärsämnen och matematik. Det är den visade kunskapen och kompetensen som kan bedömas.


Om MyrA

Detta projekt var ett samarbete mellan dåvarande Myndigheten för Skolutveckling (MSU),
PRIM-gruppen och Växjö universitet 2006–2007. Materialet har utvecklats i ett pilotprojekt med syftet att stimulera till en samverkan kring bedömning av elevers kompetens i matematikämnet kopplat till karaktärsämnen på gymnasieskolans program med yrkesämnen. Samverkan som åsyftas gäller både mellan lärare i kärnämnet matematik och lärare i yrkesämnen och mellan lärare och elever.

Webbplatsen innehåller underlag för diskussion inom ämnen, program eller skolor om den bedömningspraktik som föreligger. Vidare finns material som behandlar en mer utvecklingsinriktad (formativ) bedömning respektive en mer tillbakablickande bedömning (summativ) inriktad på betygsättning. Det finns också delar som konkretiserar hur en integrerad bedömning kan göras av matematik- och karaktärsämnesinnehåll inom två av gymnasieskolans program – Bygg- och Omvårdnadsprogrammen.

MyrA ska både bidra till att eleverna får nya möjligheter att visa sina kompetenser inom såväl matematik som yrkesämnen i de sammanhang som programmen med yrkesämnen förbereder för, och ge förutsättningar för att en likvärdig bedömning utvecklas.

I materialet som presenteras kommer matematik att fokusera kurs A. Karaktärsämne och yrkesämne kommer att användas synonymt.

 

150409
Länk till MyrAs webbplats kommer inom kort.