2010-04-26 | Bedömningsseminarium i matematik inför nya kursplaner i Grundskola och Gymnasium
Seminarieledare: Gunilla Olofsson och Katarina Kjellström |
2010-04-19 | Bedömningskriterier i ämnesprovet årskurs 3
Seminarieledare: Anette Skytt och Marie Thisted |
2009-11-16 | Formativ bedömning, en väg till bättre lärande, med exempel från årskurs 7–9 och gymnasiet
Seminarieledare: Gunilla Olofsson och Inger Ridderlind Formativ bedömning – en väg till bättre lärande (PDF) |
2009-10-05 | Formativ bedömning, en väg till bättre lärande, med exempel från årskurs 1–6
Seminarieledare: Anette Skytt |
2009-04-20 | Ämnesprovet i årskurs 3 Diskussion och erfarenheter kring genomförandet Seminarieledare: professor Astrid Pettersson och Anette Skytt (provkonstruktör) |
2008-11-17 | Ämnesprovet för årskurs 3 i matematik Information och diskussion Seminarieledare: Anette Skytt |
2007-11-19 |
Mer än matematik – språkets betydelse då man utformar matematikuppgifter Seminarieledare: Catarina Persson och Katarina Kjellström |
2007-10-22 | MiMa projektet (Min egen Matematik) Att själv vara medveten om vad man kan eller inte kan i matematik är centralt för lärandet. I både läroplaner och kursplaner framgår också tydligt vikten av att eleverna arbetar med detta. Hela projektet MiMa handlar ett förhållningssätt och om att hitta olika metoder för att få elever mer medvetna om sitt eget lärande. Tre lärarna, som varit med i Mima-projektet sedan starten, presenterade en del metoder och erfarenheter. Exemplena var hämtade från skolår 6 och uppåt. |
2007-05-14 | Allergi – konsekvenser för skolarbetet? Från idé till forskningsrapport. Seminarieledare: Ruth Mannerfeldt |
2007-05-07 | Går det att bedöma matematiken i karaktärsämnen? Seminarieledare: Ingmar Ingemansson |
2007-03-12 | Matematikuppgifter för lägre åldrar – vi diskuterar och konstruerar med ämnesprovet för åk 5 som utgångspunkt Seminarieledare: Lena Alm |
2006-11-20 | Bedömning, validering och betygssättning av yrkeskunskaper och kompetens Seminarieledare: Jan Pettersson och Ann Fagerell Ur en PowerPoint-presentation från föreläsningen (PDF) |
2006-10-09 | Elevmedverkan vid bedömning i matematik Seminarieledare: Gunilla Olofsson och Katarina Kjellström |
2006-04-03 | Lärares kontinuerliga bedömning i matematik Seminarieledare: Lisa Björklund Boistrup |
2006-02-13 | Bedömning i och av arbetsprocessen i Hem- och konsumentkunskap Seminarieledare: Lena de Ron och Maria Feldt |
2005-12-06 | Matematikkunskaperna i Finland i internationell jämförelse Föreläsare: Jukka Törnroos, FD, gästforskare på PRIM-gruppen En presentation från föreläsningen (PDF) |
2005-09-08 | The Korean school system and evaluation/assessment system Föreläsare: KANG Dae-Min Korea Institute of Curriculum and Evaluation |
2005-05-03 | Vad är nyckeln till Finlands framgång i matematik? Finlands succé i PISA-undersökningen har väckt stor uppmärksamhet internationellt. Vad är det i den finländska matematikutbildningen som skapar framgång i elevers lärande? Föreläsare: Lisen Häggblom är lektor i matematikdidaktik vid Institutionen för lärarutbildning inom Åbo Akademi i Vasa, forskare inom matematik och lärande med inriktning på den språkliga dimensionen samt läromedelsförfattare. Läs mer på NCM:s webbplats |
2005-01-18 | Hur bra är den svenska grundskolan? Utvecklingstendenser och kvalitet i den svenska grundskolan ur ett internationellt perspektiv och mot bakgrund av 1990-talets skolreformer. Föreläsningen tar bl a upp resultaten från tre olika undersökningar, NU, PISA och TIMSS. Föreläsare: Astrid Petterson, professor, PRIM-gruppen, Lärarhögskolan i Stockholm och Oscar Öquist, projektledare, Nationella utvärderingen av grundskolan 2003, Skolverket. |
2004-11-15 | Prövostenar i praktiken Grundskolans nationella provsystem i ljuset av användares synpunkter. Författaren av rapporten docent Lars Naeslund höll i seminariet. Rapporten kan beställas genom Fritzes kundservice tel: 08/6909576, fax: 08/6909550 |
2004-05-24 | Att mäta basfärdighetsutveckling i matematik hos barn med koncentrationsstörning Läs mer (PDF) |
2004-04-19 | Problematiken kring betyget Mycket väl godkänd i matematik Hur kan man tolka betygskriterierna? Skillnader mellan grundskola och gymnasieskola. Tolkas kriterierna olika på olika kurser i gymnasieskolan? Vad krävs för provbetyget Mycket väl godkänd på nationella prov i matematik? Kan det utryckas på ett bättre sätt än i dagens prov? Vad kräver ni av eleverna för slutbetyget Mycket väl godkänd? Kriterier för betyget Mycket väl godkänd (PDF) Seminarieledare: |
2003-12-01 | Presentation av ny design och nytt provmaterial i Skolverkets provbank
Hem- och konsumentkunskap Prov för program med yrkesämnen |
2003-10-20 | Varför fick jag bara G? Helena Tsagalidis diskuterade med utgångspunkt från sin licentiatuppsats om bedömning i karaktärsämneena på HR-programmet. Seminariet berörde följande frågeställningar: Seminarieledare: Helena Tsagalidis |
2003-09-22 | Diagnostiska materialet i matematik för skolår 6–9 Presentation av det diagnostiska materialet i matematik för skolår 6–9 som nu är utskickat till skolorna. Materialet består av ett analysschema och en uppgiftsbank. Seminarieledare: Lisa Björklund |
2002-04-29 | Två artiklar av Lars Lindström presenteras Produkt- och processvärdering i skapande verksamhet (PDF) manus till Bedöma eller döma. Tio artiklar om bedömning och betygsättning. Skolverket (2002) Stockholm. Från novis till mästare. En studie av bedömningskriterier i slöjd (PDF) Seminarieledare: Lars Lindström, professor i pedagogik med särskild inriktning mot praktisk-estetiska ämnen vid Lärarhögskolan i Stockholm. |
2002-03-24 | Sverige i internationellt perspektiv Den 4:e december 2001 presenterades resultaten från en stor OECD-undersökning vid en presskonferens. Undersökningen har satt 15-åringars funktionella kunskaper och kompetens i ett livslångt perspektiv i focus. Hur klarar sig de svenska 15-åringarna i ett internationellt perspektiv? Hur är deras matematikintresse och självuppfattning i matematik? Resultaten från undersökningen kommer att presenteras av PRIM-gruppen som ansvarar för matematiken i den del av undersökningen som rör Sverige. Seminarieledare: Astrid Pettersson/Ingmar Ingemansson |
2001-11-19 |
Bedömningsdiskussioner Seminarieledare: Katarina Kjellström/Gunilla Olofsson |
2001-09-24 | Vad består skolmatematiken av? Diskussion med utgångspunkt från olika bedömningsverktyg, nationella och internationella. Seminarieledare: Lisa Björklund |
2001-04-02 | Internationella undersökningar – OECD – projektet PISA Sverige deltar i ett OECD-projekt som syftar till att utvärdera elevers läsförmåga och kunskaper i matematik respektive science. En huvudundersökning ägde rum år 2000 med över 30 deltagande länder och med läsning i fokus. Den andra huvudundersökningen äger rum år 2003 med fokus på matematiken. Seminariet tog upp matematikämnet, såsom det utvärderades 2000 och kommer att utvärderas 2003. Det fokuserades på hur matematisk förmåga definieras och vilka konsekvenser detta får för hur uppgifterna ser ut. Vid seminariet gavs också exempel på uppgifter och bedömning av elevarbeten. Seminarieledare: Astrid Pettersson |
2001-03-12 | Diagnostiska uppgifter i matematik för skolår 4 till och med gymnasiets år 1 Diskussion om hur diagnostiska uppgifter i matematik kan se ut för skolår 4, 7 och 10. Seminarieledare: Astrid Pettersson |
2001-02-12 |
Bedömning av kompetens – provbanken i yrkesämnen Seminarieledare: Carl-Gustaf Carlsson |
2000-12-04 | Att pröva elevers kunskaper i yrkesämnen |
2000-11-13 | MVG – Vad krävs för provbetyget MVG på kursprovet och ämnesprovet i skolår 9? |
2000-02-10 | Att bedöma barns kunskaper i matematik i förskola och skola |
2000-04-10 | Bedömning av yrkesprov |
2000-03-06 | Bedömning av muntliga prestationer i matematik |
1999-11-29 | Bedömning av gymnasieelevers yrkeskompetens |
1999-10-25 | Kontinuerlig utvärdering som arbetsform |
1999-09-20 | Kommunala utvärderingar av elevers kunskaper i matematik |
1999-04-26 | Vårens ämnesprov i matematik för skolår 5 och skolår 9 samt kurs A-provet |
1999-03-22 | Muntliga prov i matematik |
1999-02-22 | Hur kan en bedömningsmatris användas? |
1998-11-23 | Portföljmetoden – ett norskt matematikprojekt |
1998-10-19 | Progression i uppgifterna i diagnostiska proven och ämnesproven |
1998-09-21 | Internationella utblickar, bl a rapport från ett skolbesök i Argentina |
1998-04-27 | Synpunkter på 1998 års ämnesprov i matematik för skolår 9 |
1998-03-23 | Att rätta prov i grundskolan |
1998-02-16 | Artikeln "Teachers and Students Learning Together about Assessing Problem Solving" |
1997-11-24 | Betygskriterier för godkänt i matematik för högstadiet |
1997-10-20 | Att sätta betyg i matematik i grundskolan |
1997-09-29 | Att kategorisera matematikuppgifter |
1997-04-28 | Kategorisering av matematikuppgifter |
1997-03-17 | Minoritetsungdomars lösningar av uppgifter i matematik |
1997-02-03 | Innehåll i och resultat från den tredje internationella matematikundersökningen (TIMSS) |
1996-11-25 | Bedömning av elevernas arbete i grupp |
1996-10-21 | Bedömning av mer omfattande uppgifter |
1996-09-16 | Ämnesprovet i matematik för skolår 5 |
1996-05-20 | Användning av "Portföljer" |
1996-04-15 | Bedömning av autentiska elevlösningar |
1996-03-04 | Grupparbeten i matematiken som underlag för bedömning av matematikkunskaper |
1995-12-11 | Vad är goda kunskaper i matematik? |
1995-11-13 | Vad är kunskap? Vad ska bedömas? Kunskapsbegreppet? |