![Telefonväxel](/polopoly_fs/1.120574!/image/image.gif_gen/derivatives/article_465/image.gif)
(När abonnenten inte svarar kopplas samtalet automatiskt till telefonisterna.)
Trafiken i en telefonväxel (samtalen) kopplas automatiskt enligt ovanstående flödesschema.
Den procentuella fördelningen av samtalen är konstant under kontorstid, 08.00–17.00.
Totalt ringer nedanstående antal kunder per timme:
Klockslag |
Antal samtal | ||||
Måndag | Tisdag | Onsdag | Torsdag | Fredag | |
08.00–09.00 | 237 | 202 | 229 | 172 | 229 |
09.00–10.00 | 399 | 340 | 336 | 328 | 376 |
10.00–11.00 | 283 | 209 | 215 | 227 | 214 |
11.00–12.00 | 178 | 170 | 168 | 153 | 162 |
12.00–13.00 | 102 | 137 | 111 | 96 | 90 |
13.00–14.00 | 357 | 360 | 377 | 298 | 243 |
14.00–15.00 | 400 | 381 | 377 | 298 | 243 |
15.00–16.00 | 328 | 278 | 260 | 256 | 98 |
16.00–17.00 | 145 | 103 | 128 | 100 | 67 |
- Hur många telefonister måste bemanna växeln mellan 09.00 och 10.00 för att det inte ska vara upptaget mot telefonisterna och man vill ha en överkapacitet i bemanning på 30 %? Varje samtal beräknas till 1 minut och 15 sekunder hos telefonist.
- Lägg ett lunchschema för personalen i växeln, så att kvaliteten bibehålls. Varje person ska ha minst 30 minuters lunch.