Lärare kan genom olika aktiviteter minska, kanske stereotypa, uppfattningar om ämnet och minska avståndet mellan både läraren och studenterna och mellan studenterna själva. Men vad lärare faktiskt gör första kursdagen är inte så väl studerat. Den här studien är utförd vid tre olika college i USA, där utbildningsstrukturen skiljer sig lite från den svenska. De har inledande kurser i naturvetenskap, teknik och matematik (STEM) som används som introduktion till efterföljande STEM-discipliner. Dessa kurser erbjuder möjligheter att stödja en känsla av tillhörighet hos studenter och etablera studenternas vetenskapliga identiteter. Särskilt för studenter från grupper som är underrepresenterade i STEM kan de inledande kurserna vara en väg in i vidare utbildning. Samtidigt sker många avhopp från utbildningarnas första år.

Den första dagen på kursen är ett särskilt viktig tillfälle, eftersom den kan användas för att mildra studenternas oro, fastställa vilka normer som gäller för kursen, kommunicera vikten av olika kursaktiviteter och öka studenternas motivation med hjälp av olika studentinteraktioner. Studier har visat att enbart lärarens ton, om den är känslolös eller positiv och personlig, kan påverka studenternas motivation under hela kursen. Kurser där läraren hade delat information om hans eller hennes utbildningsbakgrund, undervisning, andra erfarenheter eller liv utanför akademin, medförde också mer nöjda studenter. Det vill säga, läraren hade försökt minska det sociala och emotionella avståndet mellan sig själv och studenterna. Vad läraren väljer att ägna tid åt under första kursdagen skickar också signaler till studenterna om vilka prioriteringar läraren gör. Till exempel om instruktörer tillbringar större delen av sin tid för att föreläsa om innehåll kan de missa ett tidigt tillfälle att etablera den typ av positiv lärandemiljö som främjar studenternas möjligheter att lyckas med kursen.

Vad lärare gör första kursdagen

Studien "Making a First Impression: Exploring What Instructors Do and Say on the First Day of Introductory STEM Courses" i CBE—Life Sciences Education ställer sig frågan hur STEM-lärare balanserar sin tid mellan kursinnehåll och icke-kursinnehåll. Vidare karaktäriserar författarna vad lärarna gör och säger första kursdagen. Inledande STEM-kurser har ett rykte att fungera som ett hinder för att behålla studenter och även mångfald i STEM. Dessutom upplever studenter ofta en stor förändring mellan gymnasiet och college-introduktionens STEM-kurser, vilket kan bidra till studenternas förväntningar och problem. På 23 olika STEM-kurser identifierade författarna nio olika ämnen som togs upp av lärarna den första dagen: specifikt STEM-innehåll samt åtta ämnen som låg utanför specifikt kursinnehåll. Det vanligaste ämnet var policys (som till exempel plagiering) och grundläggande information; alla instruktörer ägde tid åt att diskutera detta. Den näst vanligaste aktiviteten var att prata om själva kursinnehållet. Andra ämnen som behandlades i mindre utsträckning inkluderade introduktion av lärande-strategier eller studietekniker, diskussion om kursens mål och relevans. Vidare tog en del lärare sig tid till att presentera sig för studenterna eller studenterna för varandra eller gav tips på hur man kan lyckas med kursen. Ett exempel på lite mer svävande tips var: ”Var inte rädd för att prova olika studietekniker. Detta material kan vara utmanande och vad du har gjort tidigare kanske inte fungerar ... var inte rädd för att prova olika saker för att hitta vad som fungerar för dig”. En klusteranalys avslöjade två grupper av lärare som skilde sig åt. En grupp ägnade mycket tid åt att introducera policyer och grundläggande information och liten eller ingen tid på STEM-innehåll. Den andra gruppen balanserade sin tid mellan policyer och grundläggande information och STEM-innehåll. Men författarna kunde inte hitta någon institutionellt grundad orsak till denna skillnad.

När det gäller ”icke STEM-innehåll” som lärarna ägnade sig åt, kunde det formuleras i positiva eller negativa termer. Lärare — student relationer kunde byggas upp och stärkas eller snarare demonteras, klassrumskulturen kunde stimuleras eller avvecklas. Pedagogiska val kunde förklaras eller vara osynliga. Snarare än att dela personliga positiva erfarenheter så delade läraren personliga fördomar. Läraren kunde i positiva termer vara tydlig med fältets natur, skapa en känsla av förundran och stödja mångfald. I negativa termer kunde läraren snarare skrämma studenter från STEM-ämnena och kritisera systemet. Studien visar också att lärarna kunde skicka blandade signaler genom att göra negativt formulerade uttalanden med till synes positiva avsikter. Till exempel: ”Läs kursplanen. Vad varje lärare älskar är att någon kommer in och ställer 50 frågor som alla kan besvaras med — det står i kursplanen." Ett annat exempel är: ”Kursen är inte lätt. Menar inte att skrämma dig. Kursen är inte lätt, men det är okej eftersom [ämne] inte är lätt och vi är här för att hjälpa dig.”

Utveckla första kursdagen tillsammans

Författarna menar att fakulteten kan använda dessa resultat för att reflektera över, på vilka sätt det lärarna faktiskt gör och säger förhåller sig till de mål första dagen kanske egentligen har. Lärare kan uppmuntras att lyssna på kollegors introduktioner och leta efter typer av negativt formulerade uttryck hos läraren och sedan arbeta tillsammans för att utveckla mer positiva formuleringar. Ämnena och lärarens samtal med studenterna den första dagen avslöjar sannolikt en lärares implicita värden, och mer forskning behövs för att förstå hur specifika instruktionsbeslut relaterar till en lärares bredare mål och undervisningsfilosofi. Dessutom kan vissa ämnen och typer av lärar-aktiviteter vara viktigare än andra för att skapa goda kursförväntningar och gott studieklimat. Genom att bättre förstå hur man utformar en positiv första kursdag har lärare potential att skapa varaktiga intryck och sätta studenterna på ett positivt spår mot framgång i sina studier.

Kommentar: Den första kursdagen kan kanske ibland kännas som ”ett måste”. Lärare ”måste” gå igenom policys och kursplaner, förväntade studieresultat och så vidare. När dessa aktiviteter är över kan man som lärare äntligen ägna sig åt kursinnehållet. Men den här studien lyfter vilken stor vikt första kursdagen kan ha för studenters upplevelser. Första intrycket kan prägla uppfattningar om hela kursen. Vi kan nog alla minnas en särskilt dålig eller en särskilt uppmuntrande och inspirerande första kursdag. Studien uppmuntrar till ett kollegialt grepp om upplägg, det vill säga att hjälpa varandra att hitta en positiv ton och bli inspirerande för de nya studenterna.

Text: Veronica Flodin, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Studien
Lane, A. K., Meaders, C. L., Shuman, J. K., Stetzer, M. R., Vinson, E. L., Couch, B. A., ... & Stains, M. (2021). Making a First Impression: Exploring What Instructors Do and Say on the First Day of Introductory STEM Courses. CBE—Life Sciences Education, 20(1), ar7.

Nyckelord: första kursdag, aktiviteter, lärarens inverkan, naturvetenskap och teknik