Forskargruppen Lindsay B. Wheeler, Michael Palmer och Itiya Aneece med artikeln "Students’ Perceptions of Course Syllabi: The Role of Syllabi in Motivating Students" publicerad i tidskriften International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning redovisar både kvantitativa och kvalitativa data från en kvasiexperimentell studie, designad för att undersöka om kursbeskrivningen har någon betydelse för studenters förväntningar och studiemotivation. 127 första- och andraårsstudenter vid ett nordamerikanskt universitet fick göra en pre-survey om studievanor och studieerfarenhet, och därefter slumpades de in i två grupper som läste olika kursbeskrivningar av samma kurs. Sedan besvarade studenterna en enkät bestående av 80 påståenden graderade på Likert-skala och 7 frågor med öppna svarsalternativ. Den ena studentgruppen fick läsa en traditionell, innehållsfokuserad kursbeskrivning, och den andra en frågedriven, lärandefokuserad kursbeskrivning med fokus på studentens egna lärandeaktiviteter: Vad lär du dig på kursen? Hur lär du dig det? Hur kan du testa vad du har lärt dig? På vilka sätt bedöms det du har lärt dig?

Resultaten visar tydligt att den lärandefokuserade kursbeskrivningen väckte intresse för kursen och skapade positiva förväntningar på både kursinnehållet, läraren och studenternas egna möjligheter till en god studieprestation. Den innehållsfokuserade kursbeskrivningens tyngdpunkt på viktiga datum, betygskriterier och formella krav ledde istället till att kursen uppfattades som en traditionell (och lite tråkig) föreläsningsserie utan krav på andra inlärningsaktiviteter än textläsning.

Forskarna diskuterar kursbeskrivningen som ett verktyg för lärande, och drar slutsatsen att det finns mycket att vinna på att utforma lärandefokuserade kursbeskrivningar, inte minst när det handlar om att övervinna studenters motstånd mot aktivt lärande. Sådant motstånd kan vara passivt – att inte närvara vid undervisningstillfällena, att inte göra löpande kursuppgifter – men också aktivt, det vill säga uttalat, och därmed mera destruktivt för studentgruppen som helhet. Studenternas motivation att arbeta aktivt med sin egen inlärning kan styras i en positiv riktning om kursstrukturen formuleras inom ramen för en lärande-fokuserad kursbeskrivning, menar alltså forskarna bakom denna studie.

Kommentar: Fliken ”Planeringar” i Athena, där läraren kan lägga upp resurser, länkar, anvisningar och annat för varje undervisnings- eller planeringstillfälle, ger goda möjligheter att använda kursbeskrivningen som pedagogiskt verktyg, för den som vill pröva om studiens resultat är överförbara i en svensk utbildningskontext.

Text: Kristina Widestedt, Institutionen för mediestudier

Studien
Wheeler, Lindsay B.; Palmer, Michael; and Aneece, Itiya (2019) "Students’ Perceptions of Course Syllabi: The Role of Syllabi in Motivating Students," International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning: Vol. 13: No. 3, Article 7.