En föreläsning om hur utvecklingen i Brasilien har förändrat politiken i Latinamerika

Arrangör: Latinamerikainstitutet
Kontakt: Magnus Lembke
Ingen föranmälan krävs

Henrik Brandão Jönsson

Med Brasilien som utgångspunkt diskuterar Henrik Brandão Jönsson, korrespondent i Latinamerika, de politiska förändringarna på världens mest våldsamma kontinent. Han berättar hur avsättningen av Dilma Rousseff satt de demokratiska institutionerna ur spel och jämför med utvecklingen i Argentina, Peru och Chile. Han tar även upp hur vänsterregimerna i Bolivia, Venezuela och Ecuador får det allt svårare och öppnar upp för en diskussion om framtiden på kontinenten.

Föreläsare:

Henrik Brandão Jönsson: Korrespondent i Latinamerika och en av Sveriges främsta experter på Brasilien. Brandão Jönsson bor i Rio sedan 15 år tillbaka och är författare till de kritikerrosade böckerna »Fantasiön - ett reportage från Brasiliens hjärta« och »Gräset är alltid grönare i Brasilien«. Förra året kom han ut med reportagesamlingen »Best of Brandão«.

Språk: Svenska

Välkomna!