År |
Författare |
Titel |
2010 | Björklund Boistrup, L |
Assessment Discourses in Mathematics Classrooms: A Multimodal Social Semiotic Study |
2010 | Björklund Boistrup, L | Classroom assessment in mathematics a review of articles in two journals Abstract presenterad på MADIF 7, Sjunde Matematikdidaktiska forskningsseminariet med SMDF Stockholm 26–27 januari 2010. |
2010 | Björklund Boistrup, L | Discourses of assessment actions in mathematics classrooms Abstract presenterad på Mathematics Education and Society, 6th International Conference, 2025 mars 2010. Berlin, Tyskland. |
2009 | Björklund Boistrup, L | Classroom assessment. An analysis of definitions and boundaries. Abstract presenterad på Pedagogisk bedömning från förskola till högskola: lokalt, nationellt och internationellt. Konferens i regi av Nationella forskarskolan i pedagogisk bedömning. Stockholms universitet 20–22 oktober 2009. |
2009 |
Björklund Boistrup, L |
Analysschema i förändringstider Nämnaren 2009 nr 3 |
2009 | Björklund Boistrup, L Selander, S |
Coordinating multimodal social semiotics and an institutional perspective in studying assessment actions in mathematics classrooms. I Proceedings of CERME 6, Sixth Conference of European Research in Mathematics Education. Lyon, Frankrike. Ladda ner som pdf-fil från Stockholms universitets publikationer: urn.kb.se/resolve |
2008 | Ingemansson, I | PISA 2006 – resultatet i matematik Nämnaren 2008 nr 1 |
2007 | Björklund Boistrup, L | Kicki tar körkort – Bedömning av elevers lärande I ”Design för lärande” S Selander & A-L Rostvall (red) Stockholm: Norstedts förlag |
2007 | Björklund Boistrup, L | Assessment in the mathematics classroom. Studies of interaction between teacher and pupil using a multimodal approach In ”CERME 5. European Research in Mathematics Education. Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education”. Pitta-Pantazi, D & Philippou, G (Eds) Cypern: Department of Education. University of Cyprus Ladda ner som pdf-fil från Stockholms universitets publikationer: urn.kb.se/resolve |
2007 | Björklund Boistrup, L | Från förvirrad förstaklassare till doktorand I André, Borgström och Hammarström-Levenhagen (red) ”En klass för sig - om forskning och forskarutbildning vid Lärarhögskolan i Stockholm” Stockholm: HLS Förlag |
2006 | Björklund Boistrup, L | Hur upptäcker vi kunskap som barn visar? Nämnaren 2006 TEMA Matematik i förskolan |
2006 | Björklund Boistrup, L | Analys av finlandssvenska läromedel i matematik I ”Skolans blick och textens röst – om svenskspråkiga läromedel för den finlandssvenska grundskolan i Finland” Helsingfors: Universitetstryckeriet |
2006 | Björklund Boistrup, L | Analys av finlandssvenska läromedel i naturvetenskap I ”Skolans blick och textens röst – om svenskspråkiga läromedel för den finlandssvenska grundskolan i Finland” Helsingfors: Universitetstryckeriet |
2006 | Nordlund, M | Aha-upplevelser och tidsbrist Nämnaren 2006 nr 4 |
2005 | Björklund Boistrup, L | Att fånga lärandet i flykten I ”Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap” HLS förlag |
2005 | Ingemansson, I | PISA 2003. En blick på resultatet i matematik Nämnaren 2005 nr 1 |
2005 | Kjellström, K | Matematikundervisning och självförtroende i årskurs 9 Nämnaren 2005 nr 2 |
2005 | Kjellström, K | Bedömningsmatriser – en metod för analytisk bedömning I ”Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap” HLS förlag |
2005 | Kjellström, K Pettersson, A |
Matematiken i den nationella utvärderingen Nämnaren 2005 nr 1 |
2005 | Olofsson, O Olburs, B Ridderlind, I |
MiMa – ger möjligheter i matematik Nämnaren 2005 nr 4 |
2005 | Pettersson, A | Bedömning – varför, vad och varthän? I ”Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap” HLS förlag |
2004 | Alm, L | På upptäcktsfärd i elevernas värld av tal I ”Att visa vad man kan” Skolverket |
2004 | Alm, L | Vad kan elever i skolår 5? Utifrån analyser av elevarbeten i ämnesprovet för skolår 5 13:e Matematikbiennalen |
2004 | Björklund, L Gustafsson, G ter Vehn, M Neffler, I-B Åstrand-Persson, A Johansson, U Vingestam, H |
Analysschemat i användning Nämnaren 2004 nr 3 |
2004 | Björklund, L | Diagnostiska uppgifter i matematik – för skolår 6–9 Nämnaren 2004 nr 1 |
2004 | Björklund, L | Lärare och bedömning – En beskrivning och tolkning av lärares ageranden i samband med ämnesprovet i matematik för skolår 5 C-uppsats 10 poäng Pedagogik Läs uppsatsen: C-uppsats 10 poäng Pedagogik (1547 Kb) |
2004 | Björklund, L | Pedagogisk bedömning – stöds den i ämnesprovet? I ”Att visa vad man kan” Skolverket |
2004 | Björklund, L | Teachers and assessment – A description and interpretation of teacher’s actions in various assessment situations connected with the mathematics assessment in school year 5 ICME 10 |
2004 | Björklund, L | Teachers and assessment – A description and interpretation of teacher’s actions in various assessment situations connected with the National Test in Mathematics for school year 5 MADIF 4 |
2004 | Björklund, L Gustafsson, G |
Diagnostiska material för skolår 6–9 – bygga broar för att fånga elevers kunnande i matematik 13:e Matematikbiennalen |
2004 | Pettersson, A | The National Tests and National Assessment in Sweden Läs artikeln: The National Tests and National Assessment in Sweden (79 Kb) |
2003 | Björklund, L | Att fånga elevers kunnande Nämnaren 2003 nr 4 |
2003 | Björklund, L | Att lära om elever Kängurusidan, Nämnaren 2003 nr 4 |
2003 | Pettersson, A | Bedömning i lärandets tjänst I Skolbarn, Grundskoletidningen nr 5 |
2003 | Pettersson, A Selander, S (red |
Från räkning till matematik I ”Kobran, nallen och majen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning” Myndigheten för skolutveckling |
2002 | Alm, L | 2002 års nationella prov för skolår 5 Nämnaren 2002 nr 1 |
2002 | Alm, L | Prov/diagnoser – en hjälp för undervisningen? Ämnesprovet för skolår 5 som utgångspunkt 12:e Matematikbiennalen |
2002 | Björklund, L Johansson, B Sterner, G |
Matematik från början 12:e Matematikbiennalen |
2002 | Björklund, L Pettersson, A Tambour, T |
Skolmatematik och universitetsmatematik ur ett didaktiskt perspektiv Stockholm Library of Curriculum Studies |
2002 | Pettersson, A | Bedömning och betygsättning I Expertgruppens för matematik Kunskapsöversikt och bibliografi i matematik |
2002 | Pettersson, A | Evaluering av allmänlärarutbildningen vid fem norska institutioner Norgesnettrådet |
2002 | Pettersson, A | Sverige i internationellt perspektiv 12:e matematikbiennalen |
2002 | Pettersson, A Ingemansson, I Wennerholm, B |
Svenska elevers kunskaper i internationellt perspektiv Nämnaren 2002 nr 1 |
2001 | Alm, L Björklund, L |
Assessment of younger children’s mathematical knowledge Norma 01, Third Nordic Conference on Mathematics Education |
2001 | Alm, L Björklund, |
Femmans prov år 2000 Nämnaren 2001 nr 1 |
2001 | Björklund, L | Att fånga barns kunnande Nämnaren 2001 nr 1 |
2001 | Kjellström, K |
Muntlig kommunikation i ett nationellt prov |
2001 | Kjellström, K Olofsson, G |
Different aspects of mathematical knowledge assessed in national tests in secondary and upper secondary schools in Sweden Norma 01, Third Nordic Conference on Mathematics Education |
2001 | Pettersson, A | Bedömning av 15-åringars kunskaper i matematik Exempel på nationella prov och OECD-projektet PISA NFPF-konferens i Stockholm |
2001 | Pettersson, A Kjellström, K Björklund, L |
Kompetensutveckling för lärare i matematik ur ett utvärderingsperspektiv NCM: Hög tid för matematik |
2000 | Alm, L Björklund, L |
1999 års nationella prov för skolår 5 Nämnaren 2000 nr 1 |
2000 | Alm, L Björklund, L |
Ämnesprov i skolår 5 – analys av elevlösningar 11:e Matematikbiennalen |
2000 | Kjellström, K | Bedömningsmatris Nämnaren 2000 nr 1 |
2000 | Pettersson, A | Att fånga verkligheten bakom orden – och att bedöma kvalitet I Synpunkter på det nya systemet för nationella kvalitetsbedömningar i Sverige. En antologi. Högskoleverkets konferens |
2000 | Pettersson, A | Bedömning och prov under utveckling I Tid för matematik. 11:e Matematikbiennalen |
2000 | Pettersson, A Björklund, L Kjellström, K |
From steering the teachers to supporting them ICME 9 |
1999 | Jernståhl Nordlund, M Stenström, I |
Teknikers kompetens Nämnaren 1999 nr 4 |
1999 | Kjellström, K | Nationellt ämnesprov skolår 9 Nämnaren 1999 nr 1 |
1999 | Pettersson, A | 1998 års nationella prov för skolår 5 Nämnaren 1999 nr 1 |
1998 | Alm, L Englund, T |
Är problemlösning lösningen på problemet? 10:e Matematikbiennalen |
1998 | Kjellström, K | Ämnesprov skolår 9 Nämnaren 1998 nr 4 |
1998 | Pettersson, A Carlsson, C-G Fritzén, L Gerrevall, P |
Provuppgifter i karaktärsämnen för gymnasieskolans yrkesinriktade program – erfarenheter av en försöksverksamhet samt principiella överväganden Stencil |
1998 | Pettersson, A Kjellström, K |
Från standardprov till nationella ämnesprov för skolår 9 10:e Matematikbiennalen |
1997 | Pettersson, A Dewhurst, H Allosio, A Kjellström, K Langon, J-L Liljefelt, O Moser, C Sutherland, R Wolf, A |
Mathematics in the Formation of European Engineers. Similarities and Differences between Engineering Technician Education in England, France and Sweden The Huddersfield Conference |
1997 | Pettersson, A Wennerholm, B |
Ämnesprovet för skolår 5, VT -97 Nämnaren 1997 nr 4 |
1996 | Kjellström, K | Resultat från nationellt kursprov Nämnaren 1996 nr 1 |
1996 | Pettersson, A | From Mathematics as a separate competence to Mathematics as an integrated part of one’s competence Nuffield Foundation Conference, London |
1996 | Pettersson, A | Nationella diagnosmaterial för skolår 2 och 7 Nämnaren 1996 nr 3 |
1996 | Pettersson, A | Några reflektioner kring bedömning av matematikkompetens Nätverkskonferensen 19–20 november 1996 |
1996 | Pettersson, A | Skillnader och likheter mellan de nationella proven i Norden Grundskolan 9:e Matematikbiennalen |
1996 | Pettersson, A Wennerholm, B |
Nationellt prov för skolår 5 Nämnaren 1996 nr 4 |
1995 | Kjellström, K | Det första nationella kursprovet Nämnaren 1995 nr 3 |
1995 | Kjellström, K Pettersson, A |
Den nationella provverksamheten Nämnaren 1995 nr 2 |
1995 | Kjellström, K Pettersson, A |
Vårens nationella prov för kurs A och den kommande nationella provverksamheten för grundskolan LMNT-nytt 1995:1 |
1995 | Pettersson, A | De nationella provmaterialen i matematik för grundskolan Skolverkets nyhetsbrev |
1995 | Pettersson, A Ek, K |
Att undervisa i matematik PM till Skolverket |
1994 | Pettersson, A | Att utvecklas i matematik I Kunskap i växande. Lärarhögskolans forskningstraditioner i aktuell tillämpning |
1994 | Pettersson, A | Högstadieelevers syn på matematiken Nämnaren 1994 nr 1 |
1994 | Pettersson, A | Nationell utvärdering i matematik Några resultat från 1989 och 1992. 8:e Matematikbiennalen |
1994 | Pettersson, A | Nya former för utvärdering i matematik – ett nordiskt perspektiv 8:e Matematikbiennalen |
1993 | Pettersson, A | Assessment in Mathematics in Sweden Workshop i Oslo, 8–10 november 1993 1993 Pettersson, A Matematikämnet i den svenska nationella utvärderingen Tangenten, tidskrift for matematikk i grunnskolen, nr 2, årgång 4 |
1993 | Pettersson, A | The task of translating curriculum goals to items and questions – a validity problem EARLI-konferens i Aix en Provence |
1992 | Pettersson, A | Matematikämnet i nationell utvärdering Pedagogisk forskning – en variationsrik verksamhet |
1992 | Pettersson, A | Elevernas skriftliga uträkningar – en utgångspunkt för individualisering 7:e Matematikbiennalen |
1992 | Pettersson, A | Nationell utvärdering i matematik 7:e Matematikbiennalen |
1992 | Pettersson, A | Standardproven i matematik i Sverige 7:e Matematikbiennalen |
1992 | Pettersson, A | Prov i Norden Nämnaren 1992 nr 2 |
1991 | Ljung, B-O | Prov i matematik Nämnaren 1991 nr 3–4 |
1991 | Pettersson, A | Pupil´s mathematical performances in grades 3 and 6. A longitudinal Study Educational Studies in Mathematics |
1990 | Ljung, B-O Pettersson, A |
Mathematics in a National Assessment in Sweden EARLI-konferens i Åbo |