Macau campus. Foto: Judy Sayers
Macau campus. Foto: Judy Sayers

 

Vart fjärde år arrangerar International Comission of Mathematics Instruction, (ICMI), världens största konferens inom matematikdidaktisk forskning. Mellan dessa konferenser inbjuds specialister inom specifika forskningsområden att bidra i studiekonferenser, ICMI Studies.

ICMI 23, handlade om aritmetik med heltal för de tidigare skolåren, Primary Mathematics study on Whole Number Arithmetics, se ICM 23

Målet för en ICMI Study är att producera en gemensam ”state-of-the-art” antologi. Den sammanfattar relevant forskning och utvecklar nya insikter som ett gemensamt projekt för forskning inom det specifika området. Studiekonferensen är högt ansedd och endast de som får ett bidrag accepterat blir inbjudna att delta.

IMCI 23 accepterade 67 forskningsbidrag varav två kom från MND:

  • Foundational Numbers Sense: The base for whole number arithmetic competence (Judy Sayers & Paul Andrews)
  • Discerning multiplicative and additive reasoning in co-variation problems (Kerstin Larsson & Kerstin Pettersson). Se http://www.umac.mo/fed/ICMI23/proceedings.html.

Arbetet bedrevs i fem arbetsgrupper med teman som till stor del överlappade varandra. Varje grupps tema kommer att utgöra ett kapitel i den kommande antologin.

De fem teman som behandlades var:

Kerstin Larsson MND, Hyman Bass Columbia University och Judy Sayers MND
Kerstin Larsson MND, Hyman Bass Columbia University och Judy Sayers MND
  1. The why and the what of WNA
  2. Whole number thinking, learning and development
  3. 3Aspects that affect whole number learning
  4. How to teach and assess WNA
  5. Whole numbers and connections with other parts of mathematics

Judy Sayers ingick i grupp 1 och Kerstin Larsson i grupp 5. Judy samarbetade bland annat med Liping Ma från Kina, Eva Thanheiser från USA och Jean-Luc Dorier från Piagetinstitutet i Geneve. I Kerstins grupp ingick bland annat Hamsa Venkat från Sydafrika och Sybilla Beckmann från USA.

Förutom arbetet i arbetsgrupperna var det:

  • tre plenarföreläsningar med Liping Ma, Brian Butterworth och Hyman Bass
  • paneldiskussioner om olika länders traditioner och kultur, lärarutbildning samt specialundervisning kopplat till aritmetikundervisning för de tidiga skolåren.

I paneldiskussionerna deltog bland annat Joanne Mulligan, Lieven Verschaffel och Marja van den Heuvel Panhuizen.