Det finns ett behov av metoder för att undervisa naturvetenskap genom socio-vetenskapliga dilemman på ett sådant sätt att elever lär sig såväl ämnesinnehållet som dess relation till samhälleliga och moraliska aspekter. Syftet med projektet är att utveckla didaktiska modeller i vilka frågor om risk och riskbedömning används som stöd för att integrera ämnesstoff och värden i elevernas resonemang. Modellerna prövas i 16 cykler av planering, undervisning och analys i fyra olika ämnen (Biologi, Fysik, Kemi och Naturkunskap) i två gymnasieskolor med skilda elevunderlag. Primära data utgörs av videoinspelningar av undervisning, deltagande observation samt lärarens loggboksanteckningar. Data analyseras både med formella analysmetoder för elevers lärande och klassrumsinteraktion och utifrån lärarens reguljära arbete med undervisning och bedömning. De didaktiska modellerna utvärderas och modifieras utifrån hur de bidrar till elevernas lärande av ämnet och hur ämneskunskaper och värden integreras i elevernas resonemang och meningsskapande. Genom integrering av resultaten från de två skolorna ges modellerna successivt ökande generalitet och funktionalitet. Projektets frågeställningar är:

-Hur samverkar värden och ämneskunskaper i elevers resonemang om risker i socio-vetenskapliga dilemman i gymnasiets naturvetenskapliga ämnen?

- Hur kan undervisning om riskbedömningar stödja elevers lärande av naturvetenskap kopplat till samhällsfrågor?